lördag 10 mars 2012

OMX30 - söker toppen för våg (3 alt. B)

OMX30 - rör sig fint och ingen direkt anledning att justera huvudscenariot.

Sekunärtrenden - stigande och har enligt min tolkning avverkat våg i, ii, iii och nu iv vid nedgången till 1055, tillika den stigande MA50. Jag söker så den avslutande våg v som en topp för denna gång i sekundärtrenden (eller benet upp om man så vill). Det mest sannolika mönstret om ovan är riktigt så bör våg v komma in 0,618 av våg i alt 100% av våg i. För dessa alternativ får jag då plus 74 punkter alt. 120 punkter från 1055, vilket ger 1130 alt. 1175. Däremellan har OMX den fallande 10 års takkanalen vid ca: 1150 samt sitt gamla stöd/motstånd vid 1142. Jag sätter målet till 1130-1150 men får inte hybris om den når 1175-1182 eller till och med bryter 1182, för att "finta in" utbrottstraders, för att sen vända ner med kraft.

Alternativet till ovan är såklart att min våg iii inte är iii utan v och att detta ben upp redan toppat (som fler US EW bloggare har som huvudscenario, men S&P ligger ju också lite efter OMX och deras A-C rekyl behöver inte vara klar, men jag gör inte analysen mer komplex med för mycket hänsyn till andra världsindex), har som alltid respekt för alternativet, så om OMX30 bryter ner och stänger under den stigande MA50 på dygns basis, idag nära 1060, växlar jag snabbt från Bull till Bear. Men just nu håller jag Bull till målområdet, med flytande S/L runt MA50.

Primärtrenden - det är först efter denna förväntade urtoppning som man kan/bör gå in lite tyngre, då volatiliteten då kan öka.
För primärtrenden ligger jag fortsatt neutral (vet ej om den förväntade sekundärtrends toppen ska ge våg B (för vidare nedgång mot 680 i C) eller våg 3 (för rekyl till 4 (1130) och uppgång upp över 1182 i en 5:a) tiden verkar kunna vara runt Oct 2012 som ett mål och mitten på 2013 som mål 2.
Bara att vara cool och att försöka vara öppen i sinnet och tolka de mindre vågarna efter en urtoppning nu i Mars/april, men det återkommer jag till.

Tidsmässigt söker jag en urtoppning av detta ben upp i sekundärtrenden den 21:e Mars alt. i början på April (4-7:e), om den blir utdragen mer än våg i.
runt 21:e Mars verkar dock idag mest troligt.

Lycka till,


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar