lördag 4 augusti 2018

OMX30 inför veckan

16 kommentarer:

  1. Hej Roasan,
    Som alltid tack för dina vecko-analyser.

    Uppskattar din feedback om länken nedan på omx månads-graf om den är rätt så ser det mer bullish ut:
    https://Imgur.com/gallery/CIxyR1X

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket BULLish :-) - i princip rätt upp till 2024 :-) - inget tekniskt EW fel, dock med stor grön 3-4;a i förhållande till 1-2:an ;-) /roasan

      Radera
  2. Tack för all fin input Roasan.
    Jag har gått ur min hedge. Och avaktar en vändnings formation, upp eller ner.

    SvaraRadera
  3. Verkar vara på väg mot 1660..

    SvaraRadera
  4. Topp kan vara möjlig på 1632 (v5=v1) Omx.

    Annars 1665. Flocken börjar dock bli Bullish.

    SvaraRadera
  5. Jag kanske borde tillägga att jag tror på Omx ner till ca 1450-1460 ca mitten oktober. Efter det Bull-rally ngra månader.
    Jag är swingtrader. Vi får väl se.

    SvaraRadera
  6. Tittade på sentimentet på OMX hos CMC Markets och där är deras topp kunder positionerade 84% köp mot 16% sälj. Nära toppen nu...

    SvaraRadera
  7. Nicklas: Ja typiskt Toppish enligt mitt sätt att se på saken iaf. Vi får se. Stock W ligger nära 100 nu också (både snabb och långsam). Daily har ju rullat på hög höjd kring 100 länge. Stock M ser ut att börja krokna och har inte varit ner på 20 ens i nedåtgåendet... Men ingen kaxighet från min sida. Jag är nu positionerad Bear. En första post i bygget.

    SvaraRadera
  8. Katarina: Bra att Ni skriver hur ni positionerar Er.
    Era synpunkter är värdefull input för mig.

    SvaraRadera
  9. Tommy: Ja jag tycker själv att det normaltvis blir lite lättare att förstå varandras synvinkel då. Även tidsperspektiv är ju viktigt. Dvs om man är daytrader, swingtrader el positionerad för längre tid. Resonemanget blir ju ofta olika avs olika tidsperspektiv.

    SvaraRadera
  10. Noterar förresten att VIX (orosindex) ligger under 11. Det är väldigt lågt. Det brukar också kunna vara en förvarning för kommande trendvändning ner.

    SvaraRadera
  11. Spekulativa aktiviteter (kortfristig vinstforskning) bör inte göras.

    Du måste läsa noggrant

    Det moraliska problemet med finansiell spekulation

    under länken


    https://sites.google.com/site/thefinancialspeculation

    SvaraRadera
  12. Blankning UsdSek känns mer säkert för tillfället. Lägre topp sedan juni 18.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dollarn över toppen i juni. Skulle inte dollarn försvagas Roasan? Gärna en kommentar i helgens analys kring dollar vs SEK.
      Tack på förhand.

      Radera
    2. Hej - har fortsatt $ i Bear på lång sikt och ser därmed denna uppgång som en rekyl upp - dock är kombon svag svensk krona och stark $ att denna b-våg är starkare än ja räknade med. Kika in US $ index där är fib 50 nu passerad och eventuellt har sekundärtrends a och b exekverats, om riktigt är vi i avslutande c med en 1-2 gjord och i början av en 3:e, därmed ser det ut som en fortsatt uppgång för att göra 3:an klar en mindre rekyl till 4:an och först därefter en avslutande rörelse upp, då SEK är såpass svag är det svårare då att avgöra var det valutaparet befinner sig när $ rekylen upp är klar, men för $ index räknar jag med en lägre topp än 103,8 från årsskiftet -16/17./roasan

      Radera