lördag 22 november 2014

OMX30 - inför veckan


2 kommentarer:

  1. Hej,
    Tack för en intressant genomgång. Jag har några frågor/funderingar.

    Till att börja med så tycker jag att det känns som att en mäklare (CSB) totalt dominerar handeln på OMX, inte i antal avslut men i volym. Det var ganska tydligt att de drev på nergångarna vi hade 2008 och även nu senast i oktober i år. Det är även CSB som har drivit på uppgången de senaste två veckorna och nu i fredags nettoköpte de för närmare 2 miljarder (de flesta andra låg på sälj). Är det här något du tittar på och kan det påverka din analys?

    Det finns några skribenter som har räknat hela uppgången för S&P som korrektiv sen botten 2008 och ett sådant scenario skulle kunna passa med ditt super Bear alternativ för OMX. Nu säger du iofs att S&P inte har överlappande vågor men samtidigt så behöver du räkna 1-2,1-2,1-2 för att det ska vara Bull. Min fråga är då helt enkelt varför du inte har ställt upp ett Bear alternativ för S&P också?


    Tack igen för en intressant genomgång.

    SvaraRadera
  2. Hej Joachim - tack för dina frågor,
    1) Intressant men nej jag tittar inte på vem/vilka som köper och säljer, däremot de totala volymerna vid tänkta toppar och bottnar.
    2) Super Bear finns för US index och DAX - dock anser jag det mindre sannolikt, på grund av att i) B-vågor rör sig sällan in i nytt territorium, så som DOW och S&P har gjort, det är impulsvågor som rör sig in i nytt territorium, med nya ATH. ii) Min tolkning av US index och DAX är att rörelsemänstret både på kort-, medel och lång sikt är impulsivt. De flesta andra världsindex visar ett annat mönster, där signalerna mellan det långa och medellånga är motstridiga, inkluderande OMX30.
    Dock närmar sig OMX30 och många andra ett avgörande för den långa trenden där extremerna ställs mot varandra. Super Bear för US och DAX kopplar jag in först om i) det impulsiva rörelse mönstret bryts på medel lång sikt alt. ii) om det längre impulsiva mönstret bryts, för US är det långt ner för att bryta det, men för DAX gäller i så fall nedgångar relativt snart ned under toppen från april/maj 2011, utan att en ny ATH har bildats innan. US index är enligt mig redan i en 5 vågors rörelse från 2008 botten och därmed måste den brytas ned för ett super BEAR alternativ. Så mer intressant att kika in OMX30 och DAX nu ett tag framöver.

    MVH/roasan

    SvaraRadera