lördag 26 januari 2013

$ och råvaror - inför veckan

$ fortsätter sin fallande trend, uppgången i veckan stannade på 6,55 för USD/SEK innan den vände ned igen. Min tolkning är att valutaparet är i avverkningen av sin sekundärtrends våg C som under 2013 ska bottna ur den lite längre nedgången från 2001. Målet är som tidigare under 6 nivån.
Sen får vi se om det blir en mer utdragen a-c våg rörelse hela vägen ned eller om en avslutande impuls nu startat.

Övriga råvaror jag bevakar har jag fortsatt i långsiktig BEAR, de rör sig i rekyler upp, men enligt ett överlappande a-c mönster, därmed förväntar jag mig fortsatta nedgångar under 2013, efter medellånga urtoppningar, men som tidigare sagts, då den breda massan identifierar nedgångs trenden kan den komma snabbare än tänkt.

GULD kom inte högre än 1690 området innan den vände ner igen och frågan är om sekundärtrends toppen för våg b redan kommit in ? min förväntan förra helgen var en högre topp, runt 1790 och till och med 1890 om den skulle dra på ordentligt. Inget förvånande om GULD skulle dra på ledåt från dessa nivåer, då trenden är fallande, men mer naturligt vore med en uppgångsfas till i ett a-b-c, innan den lite större nedgången kommer.

Den långa räntan fortsätter sin uppgångfas och jag räknar med att en mer långsiktig vändning upp nu skett. Därmed blir scenariot för 2013 att FED kommer att upphöra med sin expansiva penningpolitik under 2013, med resultatet att $ bottnar ur och råvarorna fortsätter sina BEAR trender med lite djupare nedgångar efter kort-/medel långa uppgångar som jag tolkar som rekyler i en fallande trend.

Lycka till,






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar