lördag 15 februari 2014

$ och råvaror - inför veckan

God morgon - lite influensa tider så helgens analyser får bli text form.

$ och råvarorna fortsätter att följa tidigare helgers analyser, inga ändringar denna vecka heller, bara att följa exekveringen av vågorna. Nedan är min tolkning var de är i avverkningen av vågorna:

Brent - Bear utifrån cykel våg trenden (flera års nedgång)
C1 kom in mars 2012 och större våg A sommaren 2012. Större våg B i feb. 2013. Jag söker en botten runt fib 61,8 = runt 72 nivån.
Under veckan gav Brent en uppgång i det jag tolkar som en rekyl upp mot 110 nivån innan en nedgång ska ta Brent under 104 nivån till ett sekundärtrends a.

Koppar - BEAR utifrån ett SuperCykel perspektiv (flera årtionden i nedgång)SC topp i mars 2011söker en botten för det första benet ned, cykel A runt fib 61,8 4672 alt. fib50 - 5719, under några års nedgång.

Större A kom in juni 2013 och söker större B i en rekyl upp mot 7984 (fib 38,2) under någon måndstid. Under veckan fortsatte Koppar upp i det som jag tolkar som starten av våg 3 i det avlsutande c:et.

GULD och SILVER - BEAR utifrån ett SuperCykel perspektiv alternativt cykel perspektiv. Allstå nedångar in i 2020 talet men mer troligt 2030.

GULD - SC/C topp september 2011 - söker en botten för det första benet ned runt fib 61,8 = 838 under ett par års tid, jag går mer på nivåer och vågutformningen och inte så mycket tiden.

Större våg A kom in juni 2013 och jag söker ett större B runt fib 61,8 = 1461 med ett mer försiktigt mål runt tidigare a-topp 1420 och ett mer agressivt runt 1530-1540 (utbrott och fib 50)
Efter denna rekyl upp som kan ta någon månad förväntar jag mig en mer agressiv nedgång mot 838.

I veckan tolkar jag det som att GULD påbörjat våg 3 upp i det avslutande c:et.

Silver - samma vågutformning som KOPPAR och GULD men med andra nivåer. Rekyl upp mot 30 nivån, med 25 som ett mer försiktigt mål och 33-34 som ett mer agressivt innan den efterföljande nedgången ska ta ned silver under 10 nivån, där 9 kan vara ett viktigt motstånd.

USD/SEK:
För USD/SEK söker jag en botten ut ett lite längre perspektiv där $ ska växla till en BULL trend under flera år. Rörelsen mot en botten har avverkat snart samtliga trender ned i sin a-c rörelse, större A, primärtrends a, sekundärtrends a, tertiärtrends a osv. Min tolkning är att USD/SEK nu är i ett avslutande c ned där frågan är om den kommer i höjd med 6,40, 6,20 eller helt ned till 6,00 nivån.
Stoch S på veckonivå nu nere på 32.

NATGAS:
Större våg A på 1,90 i April 2012 - Söker Större B över 6,11 nivån och om möjligt upp mot 10-11 nivån, om 6,11 bryts upp. Dock är NATGAS också i en långsiktig BEAR trend, där en avslutande C-våg ska ta NATGAS ned mot 1,90 nivån igen efter den större våg B urtoppningen.
Sekundärtrends a vid 4,44 b vid 3,13 och där 5,74 toppen kan ha varit primär vågs a, men en avslutande våg upp mot 6,11 kan finnas kvar. Efter denna topp (5,74 eller en sväng till upp) ska en nedgång till primärvågs b, innan den avslutande primär vågs c toppen och tillika större B ska sättas.


Lycka till,




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar