måndag 28 maj 2018

OMX30 - inför tisdag


13 kommentarer:

  1. Hej Roasan. Hade varit väldigt intressant med en uppdaterad analys och höra hur du ser på usd/sek och eur/usd. Särskilt nu när börserna för tillfället är otroligt valutastyrda. Skulle större B i dollarn mot kronan ha kunnat komma in redan i månadsskiftet jan/feb? Eller ser du det som otroligt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sure - måste bara komma i lite bättre fas efter dator crash, ska göra ett försök till helgen/roasan

      Radera
  2. Självklart, ta det när det passar. Tack för arbetet du lägger ner

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej - nu så har jag kikat lite, jag ser fortsatt rörelsen upp från 7,80 som en rekyl, sju vågor nu och om möjligt neg. div. på vecka, men ingen vändning ner än. Större B siktar jag in mig på under 2019, när börserna bottnar för en ny 5 års cykel upp. /roasan

      Radera
    2. Kan det till och med varit så att rekylen upp från 7,80 gjort sin topp nu i dagarna? Som du sa, negativa div. på vecka i både stochen och rsi. Vi fick dessutom en bearish engulfing i grafen igår. Fortsätter dollarn vara svag så har vi nog snart en högre topp i Nasdag, bara 2-3% kvar har jag för mig.

      Radera
    3. Jovisst - ser ut så tekniskt - vill se en lägre topp än 9,00 så ökar sannolikheten lite mer/roasan

      Radera
  3. Härligt, tack så mkt. Ja tittar man på fib-nivåerna så borde en vändning komma in här nånstans. Det som gör ett sånt scenario extra spännande är att det är sällan man ser en stark krona i en börsnedgång. En svag dollar borde ge stöd åt de amerikanska börserna och istället tynga den svenska? Som sagt - spännande tider =)

    SvaraRadera
  4. Hej allihopa!

    Nu hoppar jag in lite i frågeställning då jag in riktigt hänger med.
    Siktar vi på 11-13 kr/usd nu direkt eller menar du att från 7.80 har vi en rekyl nu upp mot 9kr för att sedan vända ner mot 7kr. Och sedan därefter upp mot 11-13krv?

    Och Joakim, hur går detta ihop med det du skriver nedan? Jag tänker svag krona är lika med stark usd. Vilket borde betyda börsnedgång i Sverige (enl vad du skriver om sällan stark krona i börsnedgång). Men det borde även betyda börsnedgång i USA då deras dollar är stark? Eller vart kommer den svaga dollar ifrån som du skriver Joakim?

    Ser fram emot förklaring av både Roasan och Joakim då jag tyvärr är lite för trög/trött i huvudet just nu för att förstå...

    Tack för intressanta diskussioner och ta hand om er!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänkte på att Roasan är lite inne på att Dow ska ner 40% närmaste året medan Omx "bara" ska ner ytterligare 15-20%. Mest logiskt om detta ska ske borde vara att vi ser en stark dollar och väldigt svag krona fram till börsen bottnar nästa år. Dollarn brukar ju även vara en safe haven i oroliga tider. Men inom finansvärlden finns det få saker som är säkra. Det mesta kan hända

      Radera
    2. Jo det mesta kan hända ;-) - jag försöker inte korrelera allt för mycket mellan olika objekt, förutom ledande index. Min tolkning av $ är att den är i BEAR, möjlig topp på 9 för SEK/USD, dock har den lite kvar för fib50 mot fler valutor. Så vill se en lägre topp mot 9.
      När den väl toppat siktar jag mot 7 nivån eller strax därunder till mitten på 2019, när det troligtvis vänder upp på börserna igen, men men ett steg i taget./roasan

      Radera
  5. Haha förlåt men skrattar åt mig själv då
    Jag fortfarande inte hänger med? Ber om ursäkt för det.

    Men du Joakim tror på en svagare krona gentemot dollarn in till 2019. Dvs nivåer över 9kr
    Medan Roasan tror att kronan har gjort/gör en lägre topp här kring 9kr för att sedan sjunka mot 7kr. Dvs en starkare krona mot dollarn in till 2019. Om så är fallet, hur ser du på dollarn mot euron Roasan?

    Ni är med andra ord oense? Har jag uppfattat det korrekt då?

    Återigen förlåt att jag är lite seg i huvudet, är mitt uppe i bebiskolikskrik här hemma så jag är helt enkelt inte mitt riktiga jag..
    tacksam för svar! Vänligen, Marcus

    SvaraRadera
    Svar
    1. ;-) - kan vara olika faser? SEK/$
      €/$ har jag i BULL, ska fortsätta upp efter denna rekyl ner i så fall, 1,32 kan vara gott, fib50/roasan

      Radera
    2. Jag tror inte så mkt, handlar inte med valutor. Men börserna har som sagt var varit väldigt valutastyrda senaste tiden. Jag ser dock gärna att kronan stärks härifrån. Vad jag menade var bara att i en generell börsnedgång så ser vi nästan alltid en flykt till en safe haven, ofta dollarn. Därför vi sällan ser en stark krona i en "riktig" nedgång.

      Radera