lördag 27 oktober 2018

OMX30 inför veckan

6 kommentarer:

  1. Hej!

    Jag följer dina analyser med intresse, stort tack för dina videos.

    Det finns dock en sak som inte går ihop för mig gällande din vågteori om en 5-årig uppgång i OMXS30 med början inom något år. Vi befinner oss med hög sannolikhet i kulmen av en högkonjunktur och har sannolikt en stundande lågkonjunktur framför oss med högre räntor och minskad konsumtion. Jag tror att det är en ganska realistisk och vedertagen bild av de ekonomiska utsikterna de närmaste åren. Men hur tänker du kring detta?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marcus,
      Fundamentalt befinner vi oss i början på en 16,5 årig cykel med tillväxt med låg inflation. Jag räknar med att åren 2000 - 2016 är en deflations fas, som Räddades (kanske delade meningar om det) av FED och övriga riksbanker, genom sin expansiva penningpolitik, om inte de agerat hade nog OMX30 varit nere och sniffat på 400 nivån.
      Efter en deflationsfas med pengatryck kommer den absolut mest expansiva fundamentala fasen för aktier, den med tillväxt med låg inflation.
      Som vanligt rör sig dessa cykler i fem vågor med tre BULL cykler, våg 1, 3 och 5 och 2 BEAR cykler våg 2 och 4:a.

      Så enligt mig är vi bara i början på en sanslös uppgångsfas fram till 2030-talet. Först därefter får vi en fas med hög inflation och sämre för aktier.....

      Det finns ju "experter" som hävdar att FED och CO. rubbat denna fundamentala cykel som tickat in relativt väl +/- nått år sedan mitten på 1800-talet, personligen lutar jag mig mot historiska mönster som gång efter gång upprepas.

      /roasan

      Radera
    2. Tack för ett utförligt svar! Det blir spännande att se om du får rätt.

      Radera
  2. Hejsan!

    Min spontana reaktion på exvis Dax är att, precis som du skriver, cykeln blir väldans kort... Det skulle kanske ev betyda att 10 000-nivån inte kommer att hålla på sikt??

    Bara en fundering som dök upp.

    /Katarina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Katarina, sätter nivå framför tid - men för DAX så är med gällande räkning 8600 nivån "worst case" för en C-4, den är fib50 och tidigare botten för större 4:a - bryts den så ökar sannolikheten för en annan långsiktig räkning. /roasan

      Radera