lördag 23 maj 2015

OMX30 inför veckan


6 kommentarer:

  1. Hej Roasan

    Fick du mitt mail?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Coach - om det är frågor runt analysen kör det med fördel i bloggen - ska kika efter e-mail, men scannar bloggen mer ofta - vad hade du för fråga/fundering ?/roasan

      Radera
  2. Fråga från nybörjare:
    Hur långt upp kan OMXS30 gå innan vågräkningen för Primärvågs 4:an ner, måste ifrågasättas?
    /Håkan S

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Hakan - om fib 76,4 (1682) bryts upp så minskar sannolikheten för en P4 lägre än 1558. Brott upp av 1720 bekräftas en annan räkning än P3 vid 1720 och P4 lägre än 1558.

      B-vågor kan vara lite trickiga och man kan lätt förledas att se det som en ny upptrend, viktiga att som komplement till nivåerna kika in om vågen från, i det här fallet 1558 är impulsiva eller överlappande i den kortare trenden, då jag tolkar de som överlappande så håller ja gut för en B-våg, men ger upp det scenariot om 1720 bryts upp. /roasan

      Radera
  3. Hej Roasan

    Detta skrev jag samband med förra genomgången av Enskilda aktier.

    Hoppas allt är bra med dig! Kul att se att det blir givande diskussioner i bloggen din.

    Jag såg precis videon Enskilda aktier och har en undran.

    Du säger att troligen så ska Ericsson göra en A B C ner till ca 40 vilket är en C2 sen ska den upp i en A B C i bearmarknad....Jag får inte ihop det...är inte Ericsson i bull?? ...du säger samma med Telia sonera..

    Vill du förtydliga för en novis?:)))

    SvaraRadera
  4. Hej Coach,

    1) Angående Ericsson får jag nog vara tydligare - se om det blir klarare.
    a) SC - Cykel trenden - botten 2002 är högst troligt en SC botten - i så fall en botten utifrån ett 70 års perspektiv. Om man vänder på det - om det inte är en SC botten med en 70 årig uppgång efter den - så ska Ericsson gå i KK.
    b) Uppgången från 2002 - 2006 är i min tolknining en impuls rörelse och om det är riktigt är 2006 toppen en Cykel våg 1.
    c) dock så övertygar inte rörelsen från 2008 - 2011 - den ser ut i min tolkning som 7 vågor upp alltså en rekyl - därmed behöver inte botten 2008 runt 40 nivån vara "klar".
    d) efter 2012 botten kan rörelsen fram till 2015 toppen tolkas som a-b alternativt som en P1:a då det är en triangel mellan 2013 - 2014.
    e) summa summarum - Ericsson är högst troligen i en BULL trend utifrån ett 70-års perspektiv och i en BEAR utifrån ett 10 års perspektiv med start från botten 2008.
    Så ett objekt kan ligga i BULL respektive BEAR beroende på vilken trend man anlyserar. - OK ?
    2) Telia - är högst troligen ett objekt som i de längre trenderna rör sig i ett A-B-C eller om man så vill - en cyklisk aktie som aldrig kommer att dra iväg ordentligt över tidigare toppar från introduktionen, men väl kunna tradas i ett intervall med relativt tydliga och stora A-B-C rörelser, men det krävs mer data för det - det är min tes bara. Troligen beror det mycket på vad som sker med telecom inom EU på ett 10 års perspektiv. Konsilidering till 2-3 stora operatörer som i US ? är Telia med i det racet så kan den börja impulsera i ett längre trend perspektiv såklart, men inget jag ser nu i vågorna. /roasan

    SvaraRadera