lördag 17 november 2012

OMX30 - inför veckan


EW analysen handlar för mig om att skaffa sig en fördel i sin trading, eller om ni så vill, att höja sannolikheten i sin trade.
Det gäller såklart att kunna tillämpa analysen i sin trading, annars är det ju inte så mycket värt. För att klara detta är det viktigt enligt mig att man är tydlig vad utgångspunkten är för sin analys, var startar analysen?
Om utgångspunkten är fel så kan lätt allt annat bli helt fel. Om EW analytikern dessutom tar betalt av sina läsare för analysen så kan det mycket lätt bli så att man försvarar sin gjorda analys, genom att tvinga in ”sin våg tolkning” på något som uppenbart är felaktigt, ref. EWI de senaste åren.  Istället för att erkänna att utgångspunkten varit fel, så förvärrar man det hela genom att fortsatt hålla kvar vid sin utgångspunkt och feltolka in en påtvingad våg tolkning. Jag kallar detta för att EW lärlingen ”fastnar i sin våg tolkning”. För mig verkar det som om att ju duktigare analytikern blir, rent tekniskt, desto enklare är det att man ”fastnar i sin vågtolkning”.

I syfte att undvika att ”fastna i min våg tolkning” och lägga en så objektiv analys som möjligt, så lägger jag alltid upp två alternativ till mina analyser, ett BULL och ett BEAR, (därav bloggens namn ). När dessa är gjorda analyserar jag sannolikheten av de båda och ställer dom mot varandra.
Efter det väljer jag det som jag anser har högst sannolikhet inför veckan, ett som huvudscenariot och det andra som ett alternativ scenario (day traders gör det med fördel varje kväll). På så sätt kan jag hantera mitt ego och behovet av att ha rätt minskar, fokus blir mer på det som är viktigt, att höja sannolikheten i sin trade.
Så EW ANALYS handlar för mig om att öka sannolikheten i sin EW TRADING, inget annat. Är utgångspunkten rätt kan man rida länge med väldigt hög hitrate i sin trading jämfört med andra modeller, är den fel kan man kliva av relativt tidigt.
Om man har jobbat med EW analys ett tag så finns det ett antal formationer som har mycket god Risk/Reward.
En våg som jag ständigt söker för ingång är i en våg 2 (i den trend man tradar) med S/L vid eventuellt brott av 0:an och att följa med i alla fem vågor upp.
Anledningen till att R/R med en ingång i en tänkt 2:a är god är:

·         Genom gå in i en 2:a istället för att söka en tänkt botten (0:a) ökar man sannolikheten till en positiv utgång av sin trade, då sökandet av en 0:a mycket lätt kan fallera då trenderna, när de väl etablerats, tenderar att fortsätta längre än vad de flesta anser rimligt för stunden. Nackdelen är såklart att det kostar några punkter i denna ”försäkring” jämfört med om man skulle ha ”prickat in” en 0:a.

·         Just våg 2:an tenderar att falla djupare, ner mot sin 0:a, mot fib 61,8 eller till och med utmana 0:an. 2:an får dock inte bryta sin 0:a, då är analysen felaktig. Därmed är risken låg.

·         Den kommande 3:an är ofta mer aggressiv i sin utformning, då sentimentet ofta vänder från negativt till positivt vid brott upp av våg 1 topp, då resten av massan nu inser att trenden faktiskt är stigande. 3:an kan grovt beräknas via 1,618 eller till och med 2,618 gånger 1:an. Därmed är rewarden hög. 
Nu anser jag att OMX 30 närmar sig en våg 2 i sekundärtrenden.
Min utgångspunkt för OMX30 analysen är toppen från Mars år 2000, med en super cycle våg iii.
Av en enda anledning att den triangel formation som bildats sedan dess, med minst 4 tydliga vågor, är en av de mest tillförlitliga formationerna jag känner till, triangeln.
Enligt Elliott så bildas trianglar mellan en våg 3 och 4 i den högre trenden. En triangel ska bestå av 5 ben a,b,c,d och e, respektive ben ska bilda ett a-c mönster. Våg e kan vara oberäknelig och bottna ur innan botten kanalen uppnås, alternativt bryta ner under. Innan den längre cykelns våg 5 ska avverkas i fem vågor upp.
Så med den utgångspunkten har OMX30 avverkar 4 vågor i sin 10 års cykel med den senaste toppen i triangeln i Jan 2011. Efter den toppen har OMX30 gjort det jag tolkar som en större a-b-c rörelse ner till botten den 23:e september 2011.
Rörelsen ned gick inte ned till den stigande 30 års trendens bottenkanal, tillika triangelns bottenkanal, runt 680 vid den tidpunkten utan tvärnitade vid 833 och vände upp.

Frågan är då såklart om våg e är klar där eller inte. Som vanligt får man väga tidsfaktorn mot nivå faktorn och kikar man in tiden för vågorna 1-4 eller a-d i triangeln så får man i stor en halvering i tid av respektive våg i sin riktning ju mer triangeln utvecklas.  c är i stort halva a, d är i stort halva b, därmed kan man förvänta sig att e är halva d om symmetrin ska fortsätta.
Halva tiden för d ger 8 månaders nedgång för e, vilket är 5 dagar ifrån den 23:e september 2011, i en cykel som sträcker sig över 12 år.
Så min andra utgångspunkt för analysen på medel/kort sikt är därmed att den 23:e september 2011 är en e botten och därmed super cycle iv.
Så med dessa två utgångspunkter kan jag enklare analysera de kortare trenderna.
Från den 23:e Sept 2011 har OMX30 avverkat en 1 – 2, 1 - 2, och 1 - 2, en våg utbredning som för mig är en ”neutral vågutbredning” då den lika fullt kan tolkas som a-b-c, a-b-c och a-b-c utan att någon EW analytiker kan säga att den är felaktig. För att höja sannolikheten behöver alltså OMX30 en ytterligare våg för att avgöra om i) 1-2 sekvensen bildar en tydlig 3:a i någon av trenderna och sedan håller sin 1:a mot en 4.a då troligtvis också ett brott upp av triangeln tak. ii) eller om 2:an i den högre trendens botten bryts ned.  
Nu är min analys att OMX30 befinner sig i ett sådant, utifrån R/R, perfekt läge, i alla fall för swing och positions traders.

Huvudscenario:
OMX30 har sedan botten den 23:e Sept 2011, skapat en cykel våg 1 och 2, samt en primärtrends våg 1 och 2. Sedan den 4:e Juni 2012 har OMX30 skapat en sekundär trends våg 1 och jag söker därmed en sekundärtrends 2:a, i området 1010 – 1030, men helst ned mot fib 61,8 (1008) eller lägre.
Alternativscenario:
OMX30 har vid botten den 23:e Sept skapat en våg A i den avslutande våg e i triangeln, rörelsen sedan dess är en våg B och nu söker jag en våg C med avslutning runt den stigande 30 års trenden, minst runt 680 för våg e  i triangeln.

Avgörande mellan de två:

·         Så länge 940 håller (primär trends våg 2) så gäller huvudscenariot och målet ska tas ut för en våg 3 runt 1360. Brott upp av 1079/1084 bekräftar en vändning av sekundärtrenden upp.

·         Bryts 940 så går alternativ scenariot in som huvudscenariot och 680 området ska minst nås.

Så med det ter det sig ganska enkelt, man behöver inte tro så mycket, utan mer agera på ovan nivåer.  

Lycka till, 
 
Huvudscenario:

OMX30 - BULL: Primär trenden: (Svart 1,2,3,4,5)

Våg 1 - 1128 den 16:e Mars. Våg 2 - 941 den 4:e Juni. Söker våg 3 för primärtrenden som ska avverkas via 5 vågor i sekundär trenden.

Sekundärtrenden: (Röd i,ii,iii,iv,v)

Våg 1, avverkad på 1119 den 14:e Sept 2012, söker våg 2 botten som ska komma in efter a-b och c sedan den 14:e Sept. a och b avverkade.

Tertiär trenden: (Blå i,ii,iii,iv,v)

våg a 1034, våg b 1079 söker våg c botten i området 1010 -1030, alternativt ned mot 940.

 Alternativ scenario - se chart för S&P







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar