lördag 21 september 2013

OMX30 - inför veckan


OMX30 steg i veckan med 5,7 punkter, toppade på 1292 och stängde på 1286. Stoch S är på höga nivåer och fortsatt stigande på både dygns och vecko nivå. Därmed är momentum fortsatt starkt och inga signaler på motsatsen finns.  
Utifrån ett medellångt perspektiv är min fortsatta tolkning att OMX30 är i en B-våg upp från 833 nivån från den 23:e september 2011. B-vågs toppen har jag tre nivåer som mål, 1270 som är passerad, 1320 som kanske är den mest ”normala relationen med fib 38,2” mellan a och c, förutom c=a samt 1400 som är en mer extrem relation.
Då 1270 området har brutits igenom, blir nästa mål nu 1320 området, där 1322 dessutom är toppen från juli 2007.
Med FED’s fortsatta expansiva penningpolitik kan 1320 området mycket väl brytas upp och 1400 ska då utmanas, så det gäller att inte utgå från att vissa nivåer ska komma in som den ”ideala toppen” utan använda den mer säkra metoden om en lägre topp utifrån sekundär-/primär trends perspektivet, för en bekräftad trend växling. Samtidigt ökar nervositeten ju högre nivåer som index når och en trend växling kan komma snabbt. Som jag tidigare skrivit så räknar jag med att den avslutande våg sekvensen ska ske relativt snabbt sett till de tidigare vågornas tids åtgång.
Då US index nu skapar nya toppar och ATH, så säger min tolkning av vågorna i det längre perspektivet att alternativet med en BEAR tolkning är osannolik. Är den tolkningen riktig så är alternativen med nedgångar under tidigare bottnar från 2002 och 2008 eliminerade för US indexen. Sett från år 2000 och 2007 topparna så ska då ”bara” trenderna sorteras in, är det Grand supercykel vågor eller bara supercykel vågor ? Här försöker jag att inte krångla till det allt för mycket då skillnaderna knappast lär påverka oss under vår livstid, om den nuvarande långsiktiga uppgångsfasen är 30 eller 70 årig.
Men för att ha en utgångspunkt så sätter jag SC 3 för -00 toppen och söker därmed en cykel våg topp för den nuvarande BULL fasen för US indexen. Grovt så ska GSC göra 90% nedångar, SC runt 70% och cykel vågor runt 40-50%. När väl denna fas toppat ur tar jag som vanligt fib relationen för hela cykel vågen och riktar in mig på fib 50 och fib61,8 nivåerna.
Men det får komma lite senare, mer intressant på medellång sikt är att försöka tajma in en cykel topp. Om min utgångspunkt är riktig med att botten för DOW och S&P 500 i mars 2009 är starten på en fem vågors cykel våg sekvens så söker jag nu en cykel våg 1 topp. Denna våg 1 ska bestå av 5 större vågor där respektive våg ska bestå av 5 primär trends vågor och varje primär våg 5 sekundär trends vågor osv…. Jag kan räkna till två större vågor 1 och 2 och därmed söker jag en våg 3 topp, nedgång till 4:a och en avslutande uppgång.
Alternativet med att denna våg sekvens upp från 2009 varit en större B-våg, som jag tidigare visat i S&P500 charten, anser jag nu eliminerad, då US indexen nu skapat nya högre toppar och våg sekvensen stämmer därmed in på en BULL sekvens med tydliga impulsvågor upp utan överlapp.
OMX30, m.fl. världsindex har dock inte samma mönster som US indexen, utan har, enligt min tolkning en sekvens av stigande vågor men med tydliga överlapp sedan oktober 2008.
Därmed tolkar jag nedången från jan-2011 till sept samma år enbart som en A-våg, med en efterföljande B-våg som jag nu söker för att därefter sätta en cykel våg 2 botten via en C-vågs sekvens. Jag utgår här från att 1320 området nu ska nås, då 1270 brutits upp. På grund av Fed’s agerande har också möjligheten/risken med en mer extrem uppgång till 1400 området ökat i sannolikhet.
Backar jag tillbaka till US indexen så har jag i det korta perspektivet tre vågor upp från slutet av augusti botten, jag vill ha in en botten i början på veckan för en ny uppgång till en ny ATH nivå. Väl där så har US indexen gjort en fem vågors sekvens som jag räknar är den större våg 3 toppen. Alternativet är att den fem vågors sekvens enbart är en delvåg 1 och därmed att en extrem urblåsnings fas under hösten väntar, men jag håller mig till utgångsplanen till dess att motsatsen är visad. Efter en våg 3 topp ska US index göra en våg 4 och därefter en avslutande större våg 5 upp.

OMX30 har tidigare legat före US indexen och skapat lägre toppar 2-3 månader innan US, så när de fortsätter upp för en avslutande topp så skapar OMX30 istället en lägre topp. Det är denna händelse jag söker med ljus och lyckta, för att få en bekräftelse på en trend växling, utifrån ett 12-36 månader perspektiv. Innan det har skett så kan OMX30 och US index fortsätta upp i oändligheten med förlängda delvågor. 
 

Lycka till,










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar