lördag 28 september 2013

OMX30 - inför veckan

OMX30 föll i veckan med 16 punkter och stängde på 1269. Stoch S på dygnsnivå har värdet 52 och är fallande. Vecka är fortsatt stigande och på höga 93.

I det korta tidsperspektivet är våg utformningen inte helt lätt att klura ut, från 1206 kan jag få ihop en tre vågs sekvens, likväl som en 5-vågare. Från 1292 toppen är nedgång väl i fas med fib38,2 på 1262 för en 4:a, men väl utdragen i tid  nu, för att vara helt harmonisk med övriga vågor. Alternativet är att 1292 är toppen och att nedgången påbörjats därifrån, i så fall är ett första a-b gjord. Med dessa två alternativ, så vill jag se var nästa våg tar vägen, innan det är avgjort. Bryts 1262 ned i början på veckan så faller BEAR alternativet in enligt den medellånga trenden, men så länge 1262 håller ska OMX30 göra ytterligare en fem vågs sekvens upp till en ny topp och idealiskt runt 1320.

Utifrån den medellånga trenden så söker jag en topp för rörelsen från 1109 via fem vågor upp. Våg 1-4 är gjorda och OMX30 ska nu enbart toppa ur den korta trenden också, enligt ovan.
Sett från 18 januari 2011 har jag tre nivåer för en topp nu under hösten/vintern, 1270, 1320 och 1400, där är 1320 idealet med en relation 1,382 * A för B-vågs toppen.
Tar jag hjälp av US indexen så är de enklare att klura ut då de befinner sig i en tydligt BULL trend allt sedan mars 2009, BEAR alternativet som levt under 2013 är eliminerad i och med nya högre toppar. DOW har under hösten varit ledande och plogat före S&P500, därmed blir DOW nyckeln för den lite längre trenden. OMX30 räknar jag med ska skapa en lägre topp en våg cykel innan DOW, så när DOW har sin topp för denna cykel sedan mars 2009 så räknar jag med att OMX30 gör en lägre topp, i alla fall om tidigare mönster ska upprepas för denna 10 års period.

DOW har enligt min tolkning gjort större våg 1 och 2, jag söker våg 3 toppen. Fån 2011 botten har jag primärvåg 1,2,3 och nu också våg 4, därmed söker jag en våg 5 topp tillika större våg 3.
För DOW kan denna topp nu vara inne på 15710 från den 18:e Sept. Om detta är riktigt tolkat så ska DOW nu genomföra en lite djupare rekyl ned mot 14000 nivån, eller strax under, allstå en nedgång om 10-14%. Dock lever alternativet, precis som för OMX30, att det är en vågsekvens kvar i det korta för denna topp, se S&P 500 chartens tolkning. Efter denna 10-14% nedgång under någon månads tid, så ska den avslutande uppgången, för hela denna cykel genomföras till en cykelvåg topp 1 för US indexen som därefter ska falla sina 50-62% under några år för en cykel våg 2.

Lycka till,






 


 


 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar