onsdag 13 juli 2016

OMX30 - inför torsdag

OMX30 har nu enligt min tolkning fullbordat en vågrörelse från 1241 till 1363, i tre vågor, med en avslutande diagonal i micro trenden.
OMX30 är därmed i ett viktigt läge där vidare trend riktning ska bestämmas:

* Fortsätter  OMX30 upp över 1380 i en impulsrörelse så minskar sannolikheten för min tolkning och ett alternativt scenario ökar i sannolikhet.

  • I första hand för en högre primär B mot 1460-1500 området och fortsatt BEARish på medellång sikt med bibehållet mål runt 1000 nivån för en större 2:a.
  • I andra hand ett mer BULLish scenario med att 1241 är botten för en större 2:a med uppgångar över 3000 nivån (3111) för OMX30 i en 3:e våg. Vågutformningen för Europas ledande Index talar inte för detta scenario, just nu, så jag lägger det med låg sannolikhet för stunden. Men OMX30 bröt ju faktiskt ned under 1247 och därmed tekniskt möjligt.
    Dock börjar Indien och US index göra det mer möjligt med tydliga tecken på stora uppgångar om mönstret fortsätter att utvecklas. Kina och Japan ser jag fortsatt i BEAR och behöver bevisa mer, enligt mig, för att eventuellt haka på Indien och US index. 
* Jag håller huvudscenario med en sekundär trends A-B som nu ska växla över i en nedgång under 1000 för ett sekundärtrends C - vill ge detta scenario lite utrymme med ytterligare en uppgångsfas i micro/minut trenden mot 1380, om vågen från (tertiär trends c) 1275, är förlängd (men det ser vi nog imorgon och fre. ) För de som kör trading i kortare tidsintervall så behöver nu 1275 brytas ned i nästa nedgångsfas för att mer bekräfta huvudscenariot.

Då världsindexen divergerar så pass mycket och som jag skrev tidigare idag, den fundamentala cykeln har/är på väg att växla till en "riktig" tillväxtfas med låg inflation, så kan det vara klokt att hålla en så objektiv vy som möjligt över alternativen, för vi är i ett läge där marknaden mer tydligt ska avslöja de lite längre trend riktningarna för oss. 

Lycka till, 


16 kommentarer:

  1. Jag ställer mig tveksam till att deflationscykeln redan skulle vara avslutad. Finanssektorn ser skakig ut, inte minst i Europa. Det känns som om all upparbetad skuld i världen skulle behöva saneras och den finansiella sektorn reformeras innan vi tågar vidare mot nya äventyr.

    Fast det finns dom som tror på att vi precis startat en ny uppgångscykel:

    http://blog.smartmoneytrackerpremium.com/2016/07/chart-day-new-highs.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. För mig är de fundamentala cyklerna och skuldbörda två skilda ting. Deflation inne på övertid och graferna tydliga för mig./roasan

      Radera
  2. God kväll Roasan ! Fantastiskt arbete du lägger ner och delger oss andra, mycket lärorikt och ett bra stöd, ser att andra utrycker samma tacksamhet men kan inte nog sägas STORT TACK !!!!

    Funderar lite, vi antar att alt 2 senario Bullish 1241 är botten för denna gången = större våg II klar (våg I=1720). Om jag tittar på charten och primärvågorna 1/2-2011 och 3/4-2014, då ser p3/4 väldigt "fjuttig ut" i jämförelse med p1/2, både storlek och tid det harmoniserar inte i mina ögon. Kan det tekniskt fortfarande vara så att större våg I/II 2015-16 (1720/1241) är en 3/4 våg som huvudspåret var från början i rekylen och vi då är i en våg 5 nu ??
    Rekylen (1720-1241) är väl stor 54% (från 833) som våg 4 kanske men tiden för rekylerna 2007-08/2011/2015-16 är mellan 26-32% av upptrenden, det är inte så för p3/4-2014 vi var tillbaka på samma nivå efter 6-7v (3-4v ner 3-4v upp) från en upptrend med start okt-2011.
    Anyway min fråga är nog kan det fortfarande vara en 3/4 våg 1720-1241 och inte 1/2 tekniskt sett ?? i så fall vilken trend är vi i Större våg eller Primär, jag tror Större våg V på väg mot en Cykelvåg 3 topp ALLT FÖRUTSATT att 1241 håller som botten, jag sticker ut hakan och påstår det som alternativ till din bullish räkning Roasan, med hög risk för att jag åker på en knockout här men bättre det i så fall ;-)(vem kommer ihåg en fegis)

    Men botten klar på 1241 jag är inte alls övertygad om ............. svårt

    Trevlig afton
    Magnus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Magnus - tackar, bara kul med analyserna - Så länge 1182 håller är ditt scenario tekniskt möjligt men som du säger en IV väl stor, övergav den när DAX bröt ned 9325 (OMX30 1370 nivån) - de hade varit mer idealiska om de höll - men de föll,då kikar jag in alt.
      Helt rätt, P3-P4 är mesig i OMX30, men lite mer harmoniska i DAX.
      Så vi måste ställa en större 4:a i ett 3-4 scenario mot en liten mesig underordnad 3-4 i ett 1-2 scenario, bara att välja.
      Jag gillar inte 4:or som är mer än fib38, kan finnas tekniskt, så länge de inte bryter sin 1:a men mer ovanligt under fib 38, så när jag måste välja tar jag bort det.
      Ett 3-4 scenario innebär också att OMX30 ska göra en ny ATH för kraftig nedgång därefter, ta med Kina och Indien i det samt OMX30 verkstad, innebär att många verkstad med 70% nedgångar ska ned ytterligare typ mot 90%, njaee tveksam, det är vad super cykel vågor gör, men som sagt möjligt så länge 1182 håller.
      Är det en 3-4 som du är inne på så måste det vara en C-3 med nya ATH och där nästa fas ned inte får bryta toppen från 2007 (1323) för en C-4:a för vidare uppgångar./roasan

      Radera
    2. Ursäkta kom på våg 4 rekyl 38% idealisk, ovan 54% väl stor har du ngn mini nivå för våg 2 ? Idealiskt 50-62%

      Magnus

      Radera
    3. 38% brukar jag köra för en 2:a som min./roasan

      Radera
  3. Tjena Rosan!
    Eftersom jag plussat dig, tänkte jag dra en rad..
    Brukar titta in på din sida då och då, själv är jag inte bra på vågor trots en del sjövana. Det jag skrpt gillar är att du kan svänga och har olika alternativ för ev börsutveckling. Det är inte så enkelt att svänga över när man sitter på fel häst!

    Bra jobbat so far. Tack för en utmärkt blogg!

    Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att vända kappan efter vinden är en god egenskap i trading ;-) men försöker också undvika "svängdörrs analyser" en balans att hantera :-)/roasan

      Radera
  4. God Kväll Roasan,

    Stort tack för dina inlägg. Ska bli spännande och se hur börsen utvecklas framöver. Tacksam om du kunde också ta med de olika scenario i din näst kommande video-vecka-analys.

    Här har vi en annan EWT bloggare som tror på BULL:

    https://caldaro.wordpress.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han är bra - men har tvingats köra med lite väl många "förlorade 5:or och c-vågor" för att hans analys ska stämma, gillar inte riktigt det, då kan alla scenarion stämma - nu verkar han dock ha rensat ut dom/roasan

      Radera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  6. Är med på dina argument, Daxen var haken tack för svar
    Magnus

    SvaraRadera
  7. Hej Roasan!

    Är lite inne på Magnus linje, om det är Bull, så har det varit en kraftig 4 i omx dax. Anledningen till det är att för USA kan jag inte riktigt se att den lilla korten som varit är en C2a, vilket gör en P5a till det mest logiska valet i USA (om Bull). Just nu i I3 dvs. Halva kvar. Slut till årsskiftet ca och börjar sedan C2.

    Däremot så är det ju inte säkert att OMX dax et al tar ath utan det skUlle i Europa kunna vara en riktigt kraftig B-våg. Men en valutainfluerat rally i Europa till ett ATH under samma tidsrymd säger jag inte nej till direkt;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Adams, all respekt för olika alt. det är syftet med bloggen - men om det är en 3-4 ala Magnus scenario så ska ju DAX OMX30 et al göra nya ATH i en 5:e våg - det är det som jag inte ser i vågorna, just nu....
      Är det en B-våg så faller det ju in i alternativet med i) Nya ATH i US ii) Europa gör b-våg och för OMX30 ner till 1000 (runt det) i sin c-våg - eller missar jag nått från dig ? /roasan

      Radera
  8. Haha, nej tror inte att du missar något. Men för att förtydliga så menade jag att USA är i P5 och europa i Bear som ett alternativ, det skulle ge en lång B-våg i Europa, alt en kortare variant på återstående vågor P5 USA och/eller en kombo. Europa skulle i ett sådant scenario göra en gigantisk flat t.o.m.

    Som sagt har bara väldigt svårt att se USA ha gjort en C2 så pass grunt.

    Man får låta priset vara vägledande.

    Tack än en gång för bloggen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. OK - då är jag - ett levande scenario..../roasan

      Radera