lördag 23 mars 2013

$ och råvaror - inför veckan

$ fortsätter sin upptrend. Där USD/SEK nu brutit upp över tidigare topp 6,49 och bekräftar därmed en BULL trend. Denna BULL trend räknar jag gäller för den lite mer längre cykel trenden, men då jag mer fokuserar på sekundär trenden så sätter jag den överordnade primärtrenden (några år) till BULL. Nästa delmål blir nu 7,33 toppen.

Svenska 10 års räntan fullföljde aldrig sin rörelse upp över tidigare topp, då Cypern debacklet troligtvis fick den att vända ned innan. Men så länge 1,61 håller räknar jag med att trenden trots allt är stigande. Därmed får jag pilla in ett litet större a-b-c i rekylen ned från 2,12.

GULD och SILVER fick en liten kick upp av oro för EU/Cypern. Jag räknar det fortsatt som enbart en rekyl upp för vidare nedgång.

BRENT och KOPPAR fortsätter sina BEAR trender utan större rekyler upp, dock är de nedtryckta nu så rekyler upp torde kunna ske, i den fallande trenden.

Lycka till,







3 kommentarer:

  1. Tack Roasan!
    En fråga, som vanligt om Naturgasen;
    Om nu den bryter över tidigare topp på 4,00, hur tolkar du vågorna då?

    Tack på förhand!

    SvaraRadera
  2. Hej subspecie,

    Jag hade hållt min BEAR tolkning med a-b-c, där nu toppen runt 4 kan vara en delvåg 3 i c:et Denna 3:a kan dock vara förläng med fortsatt stigande trend i det korta utan att BEAR ändras för den längre primärtrenden, sen ska ju 4 och 5 komma in.

    Det jobbiga med, det jag tolkar det som, att det är ett BEAR market rally är ju att b-vågen upp i princip kan gå upp till 14 och en snutt över utan att ändra den tolkningen, mer troligt är dock att 6,11 torde vara svårt att focera.

    Det som behövs för att ändra på detta är att 4 håller i nästa större fas ned för då kan den nivån vara en P1:a, alltså efter att denna 5 vågs rörelse upp är klar, räknat från 3,05. Det är helt avgörande, då en 1:a kan starta med överlapp, men fortsättningen måste vara impulsviv, i.e. 4,00 får ej brytas, sker det så är det fortsatt BEAR men med stigande kurser som i princip kan pågå i flera år. Att tajma in de olika vågorna i ett BEAR market rally anser jag är avsevärt svårare än i ett BULL.

    Lycka till,

    roasan

    SvaraRadera