lördag 9 mars 2013

OMX30 - inför veckan

De två senaste veckorna har varit lite mer volatil vilket gjort det lite svårare att särskilja de olika cyklerna från varandra i det korta perspektivet. Så som det ska vara inför en topp formation.

På medel lång sikt söker jag en topp för OMX30 för uppgångsfasen räknat sedan den 16:e November 2012. Denna topp är en sekundär trends våg 3 topp (röd iii). Tidsmässigt har jag haft "slutet på februari till början på mars" som tids zone, OMX30 har passerat mitt punkten nu och ligger i slutet av denna zone. Nivå mässigt ville jag se en topp mellan nivåerna 1208 - 1320, där 1250 var mittpunkten.
1208 är passerad via toppen på 1221, så kriterierna för en S3 (sekundär trends 3) är uppfyllda. Nu gäller det bara att pricka in själva toppen i de kortare cyklerna.

De kortare cyklerna, minut och micro trenderna är som sagt lite svårare att med hög säkerhet pricka in, det finns helt enkelt några alternativ, efter att ha snurrat runt ett antal av dom har jag egentligen två alternativ i det korta perspektivet. 1) S3 är inne redan vid toppen på 1221 2) 1221 toppen är "bara" minut 3 där nedgången till 1206 i veckan var minut 4. Tidsaspekten talar för 1) och nivå aspekten talar för 2). Det enkla är att helt enkelt säga - om 1221 bryts upp i veckan gäller alternativ 2, där en avslutande sväng upp ska ske under nästa vecka - om 1190 bryts ned före 1221 gäller alternativ 1 (den modige agerar redan på brott ned av 1203).
Personligen är jag ur mina positioner och har börjat resan med att pricka in en våg iv i sekundtrenden, men det är hur jag tradar, med lite högre säkerhet men med lite mindre reward, jämfört med att pricka in en exakt topp, men alla ska trada utifrån sin riskprofil och metod. Veckan som kommer ska ge oss en mer tydlig bild över alternativen allt i syfte att tajma in en våg iii topp och iv botten.

I syfte att påbörja planeringen för en rekyl ned till en sekundärtrends våg iv så gör jag som vanligt att backa ur de kortare cyklerna och kikar in de längre för att se att de fortsatt är i synk. Jag jämför med DOW's våg utformning och drar som repetition följande slutsatser.

OMX30 har med hög sannolikhet två alternativa BULL scenarion för en topp under 2013. Min tolkning i ett längre perspektiv utgår från att toppen i mars år 2000 är en Super cykel våg 3 med en super cykel våg iv botten den 23:e September 2011på 833. Alternativen i den långa räkningen ser ni i DOW analysen, fortsatt med en SC3 år 2000, men med en SC4 redan i mars 2009. Extrem BEAR alternativet ser ni i min S&P500 räkning, fortsatt med SC3 i mars 2000, men med skillnaden att rörelsen för S&P500 sedan dessa är en expanding triangle där SC4 fortsatt inte är inne. BEAR alternativet anser jag har låg sannolikhet <10%, men tar med den för att inte åka på en käftsmäll om den trots allt skulle visa sig vara sann. Med det torde sinnena vara öppna, tillbaka till huvud scenariot och dess två del alternativ.

Alternativ 1 - Super BULL - OMX30 ska skapa en GSC topp över tidigare topp från mars 2000, eller med lite ödmjukhet "runt 1550 nivån". Det ska ske via 5 cykel vågor upp i en så kallad "thrust" där triangelns våg 3 ska slås ut. Detta ska ske redan i denna uppgångsfas under 2013, med möjlighet till att skvalpa över i Q1 2014 om vågorna skulle kräva lite mer tid.
Fundamentalt är detta scenario troligt under förutsättning att de inledande signalerna under 2013, efter fc debatten i US, fortsätter att påvisa samma trend med stigande positiv fundamenta och stigande framtidstro. För OMX30 gäller det då att de inledande positiva signalerna från index tunga aktier såsom Ericsson & H&M fortsätter att orka ploga framför de andra, tillsammans med att bankerna fortsätter sina BULL trender och att de mer tröga verkstads aktierna (med några undantag) svänger in i tydligare BULL trender, i så fall kan resterande del av 2013 bli som -99.

Alternativ 2 - Medium BULL - GSC toppen tar längre tid än så att avverka, vi pratar ju om super cykel trender som tar allt från 60-70 år att avverka, med cykel trender om 15-20 år. Detta sceanrio utgår från att en topp sker under 2013 för en delvåg 1 utifrån botten vid 833, där resternade vågor upp tar lite längre tid med en topp runt 2018 och sedan den sista i tidsperioden av 2024-2026.
Med detta scenario ska OMX30 in för en topp under 2013 i området 1320 -1360.

Personligen låser jag mig inte vid något alternativ utan kör respektive ben i sekundärtrenden som är min trading cykel. Med sekundär trenden som utgångspunkt så förväntar jag mig nu att en topp ska/har skapats och siktar in mig på en våg 4 botten. Tidsmässigt torde en våg 4 avverkar 4-6 veckor i tid. Som referens avverkade sekundärtrends våg 2 45 trading dagar eller 2,5 kalender månader. Dock var S2 och S4 enbart 11 respektive 12 trading dagar i primär våg 1, allstå lite mer än 2 kalender veckor. Så några minimum och maximum tider att lägga in.
Nivå mässigt lägger jag ut fib38,2 som grovt nivå mål, alltså 1146 om våg 3 nu kommit in på 1221. Drar våg 3 vidare upp i veckan mot 1250 ja då måttar jag in ett nytt mål för en 4:a. Återkommer till det under veckans uppdateringar. I denna förväntade nedgång får inte 1119 brytas ned för att ett fortsatt BULL scenario ska gälla, altenrativt uttryck är, så länge 1119 håller ska OMX30 upp mot nya högre toppar.

US index och DAX skapade nya toppar under veckan, med en ny ATH för DOW. Sen får vi se om S&P och Dax också vill köra upp en sista sväng, då topparna kom in under fredagen finns den möjligheten.

Lycka till,














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar