lördag 30 mars 2013

OMX30 - inför veckan

OMX30 fortsätter sin rekyl från toppen den 14:e mars på 1223. Ett första ben ned avverkades till 1180 den 22:e mars. Jag tolkar det som ett A i avverkningen av A-B-C till sekundär trends botten våg 4:a. Denna botten vill jag ha in mellan nivåerna 1146 - 1180 där 1160 fortsatt är min mitt nivå.

US index har dock inte visat upp samma mönster i det korta tids perspektivet och där tolkar jag det som att S3 fortsatt inte är inne. I samband med Cypern krisen, så började S&P500 visa ett mönster som kan tolkas som en avslutande triangel av sin T5:a och tillika S3:a. Om den tolkningen är riktig är vågmönstret i princip inne och en topp bör komma in i början på veckan.

Så lite ofas mellan US och Europa, säkerligen beroende på kapital som lämnar EU området och söker sig till den säkrare US marknaden, den fortsatt stigande $ tyder ju också på en sådan rörelse.

Intressant att bevaka OMX30 rörelsemönster som har följt US hyfsat bra. Asien exkluderande Japan, bröt ju ned redan i slutet på januari, där också DAX hickade till och släppte korrelationen mot en mer aggressivt stigande OMX30/US index.

Ska OMX30 fortsatt mer följa US index tydliga agressiva BULL trend eller ska Euro området, med flera index nu i sjunkande trender, påverka mer ? Följer där DAX utveckling mer noggrant, då utrymmet för en fortsatt BULL tolkning för indexet inte har samma utrymme som OMX30 och US index. DAX har nu enbart 3 % ned till sin kritiska nivå om 7482, där ett brott ger en tydlig BEAR signal i det medellånga perspektivet.

Men med mer fokus på OMX30 så räknar jag med några veckors nedgång/rekyl till innan en S4 är klar. Under denna tid vill jag se att US index markerar en tydlig topp och faller ned i sin rekyl som om korrelationen är riktig inte blir lika lång och djup som OMX30 rekyl.
Efter denna S4:a räknar jag med en ny längre uppgångsfas till Primärvåg trends 3 (P3) i området runt 1320-1360, denna topp mål nivå får fin justeras efter S4:an urbottning.

Alternativet till denna analys, är en än mer BULLish tolkning, och inträffar om US index bryter upp ur sin triangel, med tolkningen då att denna 5 vågors sekvens i triangeln enbart är våg 1 av 5 i den avslutande S3:an och att 3:an är mer förlängd än i min huvudtolkning.
Sker det under veckan får jag justera min vågräkning för OMX30 och sätter då i första hand ut 1223 toppen som en T3 och 1180 botten som en T4 och där 5 vågor upp från 1180 ska ge S3:an. Denna tolkning är fullt möjlig till mitt huvudalternativ ovan och det avgörande är hur US index bryter ur sin triangel formation nu i början på veckan.
Dock anser jag det som mest troligt med en topp för US i veckan och fortsatt rekyl för OMX30, någon vecka till.

Lycka till,











'

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar