lördag 26 september 2015

OMX30 inför veckan

20 kommentarer:

  1. Hej och tack för din otroligt intressanta och lärorika blogg!

    Jag har en fråga som gäller korta spikar som jag hörde du nämnde för SPX. Handlar främst spannmål själv och försöker tillämpa EW och göra mina egna analyser. Ibland är det stor volla och tillfälliga spikar, på ibland bara någon minut, som kan invalidera en vågräkning. Det händer ofta att vågorna fortsätter som att spiken aldrig skett och efter den tidigare aktuella räkningen.

    Har du något tips om hur man hanterar dessa? Har sökt på nätet men aldrig hittat något som säger att man kan bortse från dessa spikar.

    Trevlig helg!

    /Oskar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Oskar - är du nere på minut nivå och tradar så skulle jag rekommendera att gå ut några steg till 15 - 30 min intervallet för en mer säker vågräkning och sen in i minut trenden igen för att lägga dina trades. Går du upp till sekundär- och Primär trenderna är det väldigt, väldigt sällan "spikar" som ger felsignaler, för att inte säga aldrig. Kör du med futures ala IG etc så är det daytraders som rekommenderar att räkna bort några procent för överlapp, då det tillåts där till skillnad från cash marknaden,
      Det enda jag kan säga är att du med mer erfarenhet från det objektet du tradar och den marknadsplats du använder så är du nog själv bäst på att hitta den "rätta tillämpningen".
      Personligen tillåter jag inga överlapp med spikar i sekundär och primär trenden, för de lägre trenderna kan en spik i sitt intervall vara ok, ex. om du följer 5 min och en stapel bryter upp eller ned en nivå, men "spikar " direkt tillbaka, så kan det vara OK, bildas dock en stapel till över eller under nivån, då är den räkningen invalid. Vissa EW analytiker tillåter spikar för högre trender också, men med samma regel - en stapel, that's it. Faran med att tillåta för mycket är såklart att EWT är subjektivt och det är väldigt lätt att tvinga in en felaktig räkning om man ruckar för mycket på de få regler som finns. Kul om du kan dela med dig av din erfarenhet om en tillämpning som fungera för dig, när du har satt den/roasan

      Radera
    2. Tack för ditt svar!

      Beroende på och ork och tid är jag ibland nere i 5min-grafen och tradar.
      I form av tid räknar vågor i alla trender, från primär- till sekundnivå. De högre är styrande och jag försöker få in de lägre trenderna så de passar mot de högre. När alla ligger i fas är det nästan otroligt hur väl det går att förutsäga rörelserna ner ända in i minutgrafen!

      Jag handlar CFDs via IG och har lärt mig att ta deras kurser med en nypa salt. Mina räkningar gör jag via cashmarknaden eller i terminen när marknaden är stängd.

      Mina erfarenheter av spikar är just som du säger att det i princip aldrig sker så det går emot de högre trenderna. Det är i grafer för 1-15min de största problemen finns med spikar.
      Det är väldigt vanligt att t.ex. våg 2 reducerar våg 1 i princip helt. Det händer i de fallen ibland att rörelsen är så snabb att det t.o.m. går över med nån punkt i minutgrafen. Får jag en kraftig motsatt reaktion så bibehåller jag min räkning så länge allt fortsätter stämma även om det går emot EW-reglerna. Har jag nyss tagit position så säljer jag omedelbart och avvaktar riktning för i de flesta fall när det går över en tänkt nivå har jag faktiskt varit fel ute med min tidigare räkning.
      Orsakar spiken gap i minutgrafen (ej öppningsgap) under sin våldsamma fart och bara marginellt invaliderar min räkning, då är jag desto säkrare på att min tes stämmer då sådana gap i princip alltid stängs väldigt fort med lika stor kraft i motsatt riktning.

      Som du skriver så är det farligt att ändra för mycket på reglerna. Jag försöker hålla mig helt efter reglerna så långt det bara är möjligt och jag inte blir överbevisad.

      En annan intressant iakttagelse är att bottnar/toppar i de större trenderna alltid sker i cashmarknaden. Så sker stora rörelser i terminen under natten som går emot min mest sannolika räkning i de högre trenderna. Då har det alltid visat sig att min räkning i de lägre trenderna varit fel och en lägre botten eller högre topp sätts i den högre trenden i cashmarknaden inte alltför lång tid efteråt. Så länge detta fortsätter stämma så utnyttjar jag dessa inte alltför vanliga tillfällen och handlar därefter.

      Jag ska ta med mig din enstapelsregel och se hur den fungerar framöver när spikar uppstår.

      Radera
    3. Tack för din input Oskar, du verkar ha en helt kalt fungerande modell, särskilt intressant att jämföra terminerna med cash, för toppar/bottnar.Fortsätt köra hårt med reglerna, det lönar sig i längden/roasan

      Radera
    4. Tackar!

      Modellen fungerar bättre och bättre. Måste lägga kraft på att ta fram regler för entry och exit nu bara för att hålla nere riskerna. Men det är inte lika kul och stimulerande som att räkna vågor!

      Radera
    5. Två EWT trades som ger R/R 1:2-5 - har du rätt 50% av ggr i dina analyser så ligger du bland de bättre i Sverige.
      1) Entry tänkt våg - ur om våg 0 bryts ned - exit tänkt våg 3, alltså 5 vågor i underliggande trend mot den du gick in i.
      2) Entry tänkt våg b - ur om o:an bryts - exit tänkt c-våg (5 vågor).

      /roasan

      Radera
    6. Blev fel - så här

      Två EWT trades som ger R/R 1:2-5 - har du rätt 50% av ggr i dina analyser så ligger du bland de bättre i Sverige.
      1) Entry tänkt våg 2 - ur om våg 0 bryts ned - exit tänkt våg 3, alltså 5 sub vågor i underliggande trend mot den du gick in i.
      2) Entry tänkt våg b - ur om o:an bryts - exit tänkt c-våg (5 sub vågor).
      /roasan

      Radera
    7. Tack för tipset!

      Jag brukar följa den principen. Särskilt bra R/R blir det när det är mer regel än undantag, i de råvaror jag handlar, att våg 2 går ner till minst fib86. Om inte mer! Det är svårt att se våg 5, ofta missar jag den men har börjat ta hjälp av momentumindikatorer och kanaler för att lättare identifiera dom. Är inne på att inte tillåta att handla på en korrektiv våg mot den överliggande trenden. Då spelar det mindre roll om man går ur för tidigt och missar den femte vågen.
      Jag ska jobba med mina regler så jag hela tiden har sannolikheten med mig när jag tar en position.

      Radera
    8. Hej Roasan!
      klämmer in en fråga här. Du kliver ur om våg 0 bryts, då antar jag att detta ska ske i cash-marknaden? och inte i terminen (läs ig, när marknaden är stängd)?

      Med vänlig hälsning,
      Marcus

      Radera
    9. Hej Oskar - då har du en bra grund att följa det objekt man tradar, hur det beter sig, det kan skilja en hel del. I en Bull eller BEAR trend så är det vanligt med ett repetitivt mönster, så har 5:orna varit klena under en 4 årig BULL marknad och objektet fortsatt är i BULL, så kan man räkna med att det fortsätter. Nästa 5 års cykel kan ha en helt annan karaktär, med ex. våg 4 som är djupare än 2 etc etc. det är viktigare att identifiera objektets rörelsemönster och karaktären för den trend man är i - än de generella reglera och råd som Elliott gav, de gällde för DOW under 20-30 talet, men är en god grund.

      Marcus - ja enbart i cash för mig - tradar du IG så gäller enbart IG, inte cash osv. ;-)

      /roasan

      Radera
    10. Det kan förklara en hel del. Vete som jag följer har varit i tydlig bear market sedan 2008 men enligt min huvudtes är vi nu vid en större inflektionspunkt och ska byta till bull. Men tycker det är svårt att räkna vågor i super cykler så kan mycket väl ha fel.
      Om min räkning i det stora stämmer kan det dock förklara de förändringar jag sett i mönstret på senaste tiden, att våg 2 precis orkar ner till fib50 har blivit betydligt vanligare precis efter min tänkta stora botten. Det inträffade i princip aldrig tidigare.

      Har börjat följa vågorna i det korta intradag på OMX30 med utgångspunkt från din räkning och märker stor skillnad i mönstret där. Stundtals är vågorna väldigt otydliga och svåra att följa vilket jag inte upplever med spannmål.
      Men det är väl som du skriver, EWs grundpelare är en bra början men det gäller att anpassa kartan efter den marknad man följer.

      Tack för dina svar, jag ska göra mitt bästa för att försöka komma upp i de där 50 procenten!

      Radera
    11. Vete har jag aldrig kikat på - men checka en sak - vissa objekt rör sig enbart i a-c, om super cykel och cykel vågorna är 70 resp. 30 år, cykler för många råvaror 16,5 år, om supercykel och cykel vågorna är i BEAR så kan de såklart röra sig i a-b-c under långa perioder. Testa och se om ett a-c mönster passar vete bättre för de olika trenderna..../roasan

      Radera
  2. Hej Roasan. Vad har du för kriterier för att se att en högre botten bildas?

    Tack för en jätte bra blogg.

    SvaraRadera
  3. Hej Johan,

    För att söka en högre botten så går jag ner en trend, ex. OMX30 nu från i fredags så vill jag i) se en a-c rörelse ned från den blå i:an i minut trenden - om den är fem vågor så indikerar det att "tesen är fel" - kör OMX30 rekylmönster ned och impuls upp - ja då ökar sannolikheten för en vändning. Sen kika jag in var den kommer, med tesen att det är en första våg upp så vill jag se en rekyl ned till fib 50 alt fib 61,8 av rörelsen upp för en våg 2 (högre botten) . Uppfylls dessa i) vågmönster som stödjer tesen ii) nivån så sätter jag ut att det kan vara en högre botten, tar min trade - bryter den sen upp över våg 1 toppen ökar sannolikheten och jag ökar successivt traden med att sannolikheten ökar för att tesen är rätt. Är tesen fel och den bryter ned trots de uppfyllda kriterierna, så säljer jag direkt och nya analys får komma in, innan ny trade. Vad det svar på din fråga ? /roasan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja tack, jag blev lite klokare. Lycka till med tradingen i veckan.

      Radera
    2. Hej igen!

      snyltar in lite på denna tråden med - sorry. Jag har bara som svårt att hitta rätt sätt för entry samt stop-loss.. Som du skrev lite om enl ovan. Tar vi Omx 30 idag till exempel så valde jag att kliva in på 1394 (fib 61,8) med förhoppningen om att detta är blå II. stoppen tänkte jag att jag lägger vid 1378 dvs 0 som du skrev om ovan.

      Tycker du att jag tänker rätt här Roasan? eller skulle jag ha en tightare stopp? Eller kanske till och med ha väntat tills dess att vågorna börjar impulsera upp istället? vet att detta är ytterst personligt, är man villig att riska lite (dvs i det här fallet 1394-1378) med belöningen att är inne tidigt? eller skall man spela safe och kanske efter att en impuls satt igång komma in på runt 1400.

      Svarar väl kanske delvis på frågan själv - men skulle bara vilja få lite input/lite nya tankebanor. Just nu känns det bara som att hur jag än gör så blir det fel...

      Och som ovan förutsätter jag att nivåerna skall inträffa i cashmarknaden (dvs. kl 9-17.30) med ig kliver den ju i princip alltid "utanför ramarna" icke kontorstid när deras termin för omx30 följer de andra börserna..

      tack annars alla för intressanta frågor och bra läsning!!

      Radera
    3. Hej Marcus - jag tycker du gör helt rätt som jag ser det. Ingång vid fib61,8 och S/L vid 1378 - om du inte klarar förlusten vid S/L så går du in för hårt. JAg hade aldrig kört med tightare S/L. Men jag delar traden i minst 4 delar - kör in en fjärdedel och ökar när traden successivt bekräftas, ökar aldrig om den går åt fel håll. En successiv bekräftelse kan vara impulsering upp efter en tänkt botten i en mindre trend en andra när blå 1:a bryts upp osv.
      Jag kikar bara på cash marknaden - på IG och andra futures kan man visst räkna vågor mm., men de lever sina egna liv och har "olika ramar" att blanda dom är inte att föredra, leder mest till förvirring. /roasan

      Radera
    4. Ett sent tack för svaret och tipsen :-) absolut nyttigt!!

      Radera
  4. Hej! Jag undrar om du kunde kolla på lite aktier och var de befinner sig i sin vågräkning. SSAB A, HM och Sandvik är aktier som jag skulle vilja höra vad du tycker de befinner sig.

    Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Tradern, ska försöka göra en genomgång till helgen /roasan

      Radera