lördag 1 december 2018

OMX30 inför veckan

10 kommentarer:

  1. Hej och tack för analysen!
    Jag försöker hänga med i ditt resonemang kring våg C-2 för S&P 500 (9 min in i videon). Det är väl mest din terminologi som jag undrar över. Om jag försöker översätta det du ritat till mina termer så är det närmaste jag kommer följande:

    Din primärvågs-a: En zigzag ner till primärvågs-a då den har 3 tydliga vågor (alltså inte en impuls i min värld). Jag markerar också denna våg med ett W som första vågen i en dubbel zigzag-kombination.

    Din primärvågs-b: En trea upp till primärvågs-b (X).

    Din primärvågs-c: En potentiell zigzag ner till primärvågs-c där en impuls för första våg A har inkommit samt början på våg B. Hela vågen, som jag markerat som Y, ska då slutföra zigzag-kombinationen.

    En bild som illustrerar ovan beskrivning: https://invst.ly/9dzja

    Är min beskrivning en korrekt tolkning av hur du tänker? Jag märker att du t.ex. aldrig pratar om kombinationer vilket gör mig lite förvirrad :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du anger helt riktigt enligt mig med EWI (Precher) termer. Jag kör mer enligt det jag anser är EW orginal. Med sub indelning av de olika trenderna. EWI hittade på en egen tolkning som jag anser är onödig, därav förvirringen kanske.
      Men din beskrivning är riktig enligt EWI. Det sista lilla B kan ju gå högre som alternativ och ge en högre topp nu i denn rekyl dör i så fall det större B (X) inte är klar, lets see./roasan

      Radera
  2. Stort tack Roasan du är lysande som vanligt! Trevlig helg...

    Mvh

    SvaraRadera
  3. Stort tack Roasan! Trevlig helg

    SvaraRadera
  4. Stort tack för att du tar dig tid till att hjälpa!

    Blir spännande att se hur vapenvilan i handelskriget mellan USA och Kina påverkar kursen den kommande tiden.

    Sen tittade jag lite på Danerics EW, som du länkar till. Han förutspår en lång impuls ner nu för Wilshire 5000 (som ser ut som S&P 500). Om den skulle bli verklighet kanske c-vågen i OMXS30 blir väldigt djup. Återstår att se.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marcus,
      Det är nog en hel del svängar kvar innan Jinping och Trump avgjort vem som drar snabbast. Kul att du kikar på US EW analytiker, men passa dig lite för Danerics, han är en mästare att peka ut de korta vågorna, men han kikar för mycke på EWI och Prechter, som inte haft ett rätt sedan 1987 ;-)
      Ska du kika in US mer så ligger oftast Tony Caladaro's OEW mer rätt. Tony är dock brutalt BULLish, men jämför gärna och bilda din egen uppfattning, PUG har annars mer av min tolkning gällande US :-) /roasan

      Radera
    2. Med all respekt för Caldaro och att han oftast ligger rätt så var han vid botten feb 2009 helt fel ute då han väntade på ytterligare ett ben ner när istället hela marknaden vände till bull. Han låg han kvar i sin bedömning att det var bear nästan ett år efter att det hade bottnat och i feb 10 ändrade han sig till bull. Då hade spx klättrat från 700 till 1200 på 1 år.

      https://caldaro.wordpress.com/2009/02/14/weekend-update-87/

      Radera