söndag 23 juni 2013

Enskilda aktier - inför veckan

Håller de enskilda aktierna i sina trender, inga förändringar från förra veckans analys vad gäller deras BULL/BEAR tolkningar.

Lycka till,


Grupp 1 aktierna  - med Bankerna i spetsen är nu i sitt 2:a och avslutande ben i rekylen. SHB har till och med passerat fib38,2 och kan bara ha en mindre våg ned kvar. Investor, SEB och Nordea verkar inte riktigt ha bottnat ur sitt andra ben. ABB har precis påbörjat sitt C och stretar emot en mer ordentlig nedgång, är ABB bara sen i sin cykel eller ska våg tolkningen justeras ? Tja, jag har brottats en del med ABB, inte helt lätt att reda ut dess vågor, då de växlar mellan ett korrektivt beteende och impulsivt. Men tålamod är en dygd i trading, så håller min räkning, men börjar misstänka att min primär 1:a är för tidigt utsatt. Det vill säga, om ABB inte riktigt går ned i sin rekyl utan drar iväg upp nu enligt det medellånga alternativet mot 170 utan att falla ned mot 124-130 området så är toppen från 25 april, enbart en del av en förlängning, och inte en P1:a, avvaktar denna veckas utveckling för lite klargöranden.







Grupp 2  - Ericsson och H&M. Ericsson börjar få in både nivå och tid och jag räknar med att den nu drar upp under veckan. H&M har inget val utan måste nu under veckan dra upp, för att min tolkning ska vara riktig, ju längre tiden går utan att H&M drar iväg upp, ju mer minskar sannolikheten för fortsatt BULL och det är nu inte svårt att argumentera för en motsatt tolkning, men håller min BULL räkning så länge som 209 håller. Har positiv divergens nu på dygns nivå.




Grupp 3 - Triangel gänget med verkstad och Telia. För många börjar nu trianglarna ta slut. Med andra ord ett utbrott kan inte undvikas. För OMX30 är såklart denna grupp viktig för vidare utveckling, så lite mer utförligt denna vecka på denna grupp. Som vanligt är några mer tydliga än andra.

TeliaSonera - har genomfört en längre konsolidering från toppen 2007, eller med EW termer, har genomfört en B-våg enligt min tolkning med a-e i en triangel. Den avslutande e-vågen på 41,8 ligger nära sitt c, så lätt att avgöra om tolkningen är riktig, bryts 40,60 ned så är den felaktig, eller om man vänder på det, så länge 40,60 håller är jag positiv till TeliaSonera. Utifrån det så har Telia gjort en första våg upp och är nu i en våg 2 rekyl ned, som enligt min tolkning ska vara klar nu inför veckan.
Därmed ska en mer kraftful våg 3 nu påbörjas från dessa nivåer.

Sandvik - har brutit ned under botten kanalen på triangeln, så som e-vågor brukar göra innan en vändning åt motsatt håll, ligger också i slutet på sitt 3:e ben i rekylen. Därmed torde en botten vara nära. Har inte allt för långt till sitt C som inte får brytas.

SKF och Volvo - är mer svårtolkade för mig i deras våg utformning, är e-vågen gjord eller inte, och är de i så fall i sin första våg upp eller enbart ett b för att avsluta e-vågen ? Tycker det är ett 50/50 läge då vågorna går att tolka åt båda håll, avvaktar därmed innan en mer tydlig signal ges, men håller dom i räkningen, som innebär att det är en del kvar ned innan vändning upp.

Boliden - har nu fallit mer än 30% från toppen i början på januari och nedgången sedan dess har mer av ett impuls beteende än korrektivt, så den som jag är mest tveksam till i gruppen, kan lätt tolkas BEARish. Men håller räkningen med triangel, men då bör Boliden snart börja påvisa en urbottning och vändning upp.






Grupp 4 - BEAR.

Inga större förändringar, förutom att Nokia drar på upp, men måste bryta 31,70 för att jag ska ändra, ser uppgången som en våg 2 i dess fallande trend. Atlas Copco bröt ned under 142 och bekräftar därmed BEAR som den ligger i.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar