lördag 29 juni 2013

$ och råvaror - inför veckan

$ och råvarorna fortsätter sina respektive trender, inga förändringar sedan förra veckan.

USD/SEK - kom upp till 6,80 under måndagen för att sedan gå in i en rekyl. Om min tolkning är riktig ska valutaparets uppgång accelerera när denna rekyl är klar. Nivåerna från tidigare toppar på 7,32 och 8,17 bör kunna nås i detta ben upp.

Svenska 10 års räntan - har accelererat i sin uppgång och tog nu ut tidigare topp från februari. Fortsatt är dock nivån på historiskt låga nivåer.

GULD och SILVER - fick en liten push ned i sina fallande trender. Guld passerade till och med mitt mål om 1200 som är 1,618 * A. Därmed ritar jag ut nästa mål för ett C som är 2,618*A = 824. Dock börjar tiden tala för en vändning, med att C nu i nästa vecka = B. Indikatorerna är såklart nedtryckta och pekar på en rekyl upp, dock är det svårt att fånga en fallande kniv, för möjligheten är ju fortsatt att 824 ska nås innan vändning. GULD är trots allt i en 3:e våg i sekundärtrends våg C och 3:e vågor kan ju förlängas i förlängningen. Men utan att ta något för givet så torde de ädla metallerna normalt vända under veckan som kommer i en rekyl upp. På längre sikt 2-3 år, räknar jag med att GULD når 800 nivån och SILVER in under 10 nivån.

BRENT - laddar för vidare nedgångar och KOPPAR har brutit genom tidigare botten och torde kunna få en accelererande nedgångs fas nu.

Sammanfattningsvis så fortsätter världsekonomin att lida under deflations cykeln som trots ledande centralbankers historiskt massiva stora insatser inte kan vändas, bara mildras. Börsuppgången under de senaste åren, som enligt min tes, helt drivits av denna expansiva penningpolitik, visar nu alla tecken på en urtoppning, där jag nu enbart har US index i BULL. Kina, Japan, Indien och EU är alla i BEAR. Dock börjar nervositeten i USA att tillta och i en fortsatt uppgång lär volatiliteten öka.

Lycka till,











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar