lördag 15 juni 2013

OMX30 - inför veckan

OMX30 satte i veckan en ny lägre topp och en ny lägre botten, vilket bekräftar den kortsiktigt fallande trenden. Min tolkning av våg utformningen, sedan toppen den 22:e maj på 1258, säger att OMX30 har genomfört en sekundärtrends våg a (röd) botten på 1176 och en sekundärtrends våg b på 1197. Våg b toppen var väl låg men då P2 vågen var mer utdragen räknade jag med att P4 rekylen, som OMX30 nu befinner sig i, ska vara rappare och mer rakt ned till en botten.

Om min tolkning ovan är riktig, så befinner sig OMX30 nu i den avslutande c-vågen i sekundärtrenden. I slutet av c-vågen ska OMX30 få en avslutande impuls om fem vågor ned. Om mönstret för det avslutande c-et upprepas från utformningen i sekundärtrends a så ska OMX30 nu under 3-4 dagar genomföra denna impuls ned mot 1140 området. Alltså en vecka tidigare än  mitt tidigare mål datum om den 27 juni. Så tids zonen från dagen innan midsommar till veckan efter får gälla som ett tänkbart tids område för en P4 botten. Stock S är nu låg och under 20 på dygns basis och på 46 på veckobasis, så utrymme för vidare nedgångar finns.

Utifrån ett lite längre primärtrends perspektiv ska alltså OMX30 nu i slutet av Juni bottna ur i en primärtrends våg 4 (P4). Primärtrenden är stigande så länge som 1127,5 håller i denna rekyl ned, som är min P1 topp från 16:e mars 2012. P2 kom in 52 trading dagar senare på 941 och P3 den 22:e Maj på 1258. Därmed söker jag en P5:a under sensommaren/hösten på nya års högsta nivåer. P5:an får beräknas efter en konstaterad P4 botten men området 1320 är intressant, då toppen från juli 2007 kan utmanas. Tids zonen slutet på augusti början på september får fin justeras under sommaren.

Efter en P5 topp ska OMX30 genomföra ytterligare en lite längre rekyl och en ny uppgångsfas för att sätta toppen för denna BULL cykel sedan den 23:e september 2011. Under hösten kommer dock mitt fokus att skifta från nya toppar till en successiv övergång till BEAR, då förhållandet mellan potentialen för uppgång jämfört med den nedgång som ska avverkas under några år är till björnarnas fördel. Efter en BULL cykel topp räknar jag med minst en 40% nedgång för OMX30 index. Nedgången beror såklart på hur vågorna avslutas i denna BULL fas, bekräftas min triangel analys från mars år 2000 så ska nedgången begränsas av 833 botten för OMX30, men mer BEARish alternativ finns, men det lär vågorna tipsa oss om under hösten.

Utgångspunkten för min BULL tolkning enligt ovan är min tolkning av vågorna sedan mars 2000 där en triangel genomförts med relativt tydliga a,b,c,d vågor, tidsharmonin mellan vågorna stärker en sådan tolkning, medan den avslutande e vågen väl över botten kanalen kan lägga en del tvivel och öppna för alternativa våg tolkningar. Dock anser jag det mer lönsamt i sin trading att "hålla ut" för en våg analys, tills motsatsen är visad, i alla fall om man har en affärsplan för tradingen som sträcker  sig över flera år, att fladdra allt för mycket när det bränner till kan bli kostsamt och man riskerar att missa de riktigt fina uppgångarna och nedgångarna. Utifrån triangel tolkningen har OMX30 gjort en Super cykel topp våg 3 i mars 2000 och en super cykel våg 4 i september 2011, därmed ska OMX30 utföra en super cykel våg 5 över tidigare topp från mars 2000. Dessa fem cykel vågor ska avverkas under en tidsperiod om 15-16 år som ideal period. Personligen sätter jag 2026/27 som grovt tidsmål för dessa fem cykel vågor. Toppen jag söker för denna BULL cykel är cykel våg 1, därefter en ordentlig nedgång (som våg 2 brukar vara) innan OMX30 ska få den riktigt ordentliga uppgången från 2016 och 3-5 år framåt (som våg 3:or brukar vara).

Men andra alternativ saknas inte - se min tolkning av S&P 500 som är mitt BEAR alternativ, jag vet inte hur många gånger jag personligen suttit och väntat på att en våg 5 ska komma, sen jag började med enklare våg analyser i slutet på -90 talet, som sen aldrig kommit. Reaktionen i början, var då ofta att man börjar "fibbla med vågorna" i syfte att de ska bekräfta den trading position man har, istället för att objektivt se att den våg analys man utgått ifrån faktiskt är fel och istället komma med den nya trenden i en våg 2, så försvarar man sin felaktiga position som bli än mer felaktig. Av den anledningen är jag idag mer brutal när det gäller trend skiften, bryts en våg 1 topp i en definierad trend innan en våg 5 genomförts, ja då KOMMER INGEN våg 5 utan analysen ska tolkas som a-c. Därmed lite tjatigt kanske, men bryts 1127,5 ned så växlar jag brutalt till en BEAR analys, se S&P. Självklart innebär inte det direkta och brutala nedångar, snarare tvärtom en uppgång ska ske men där den nya toppen då ska komma in lägre än 1258.

Lycka till,









2 kommentarer:

  1. Mycket bra update då många är förvirrade. Gillar att du skriver mycket text då jag har svårt för våganalys i diagram.

    SvaraRadera
  2. Tack för feedbacken Ekdahl, försöker balansera det hela med text och enbart diagram under veckan, har också feedbacken att texten kan vara svår att förstå utan bilderna, hoppas att kombinationen ska fungera för de flesta. /Roasan

    SvaraRadera