lördag 1 juni 2013

OMX30 - inför veckan

OMX30 gick upp starkt under början på veckan och satte en topp under tisdagen på 1246, för att under senare delen av veckan sätta en ny lägre botten, jämfört med förra veckan, på 1210. Därmed är mönstret på kort sikt BEARish med en lägre topp och nu, en ny lägre botten.

Kriterierna för en Primärtrends topp, våg 3, den 22:e maj på 1257 är dessutom uppfylld då minimi nivån om 1250 passerades. Min vy var att den nivån var väl låg och hade velat få upp OMX30 till medium nivån för att vara mer säker på att en Primärtrends 3:a var inne. Nu får man dock inte alltid som man vill och de två senaste veckornas rörelse mönster visar att en P3:a troligtvis är inne på 1257 den 22:e maj. Dock har inte 1200 nivån brutits ned som är min bekräftelsenivå på en P3:a. Men med de två senaste veckornas våg mönster och minimi kriterierna uppfyllda, så anser jag att den tolkningen är mer sannolikhet och justerar därmed vågorna med en P3:a är inne.

Det intressanta med en primärvågs topp är att BULL och BEAR scenariot ska ställas mot varandra igen, då våg utformningen likväl kan vara ett a-c mönster som ett 1-5 mönster utifrån den underliggande trenden. Allstå P1 kan vara A och P2 B medan de fem vågorna till 3 kan vara C.
Då OMX30 är i en stigande Primärtrend utgår jag från BULL scenariot som mest sannolikt, men ställer BEAR mot denna och låter sedan den kommande våg utformningen avgöra.

Min utgångspunkt för BULL är en P1 topp på 1127,5 den 16:e mars 2012, där en P2:a sedan kom in på 941 den 1:a Juni 2012, allstå en nedgång om 186,5 punkter eller 16% nedgång. Nedgången pågick under 52 trading dagar eller 2,5 kalender månader. För en P4:a räknar jag inte med en lika utdragen process utan sätter hälften av tiden som minimum vilket ger runt 27:e juni som en första avstämningspunkt, nivån tar jag fib 38,2 som ger 1136 som en mål nivå, 1140 är våg 4 i den underordnade sekundärtrenden, så i området runt 1136-1140 får bli min mål nivå för en P4 med datum slutet på juni/början på juli.

Det som är intressant nu är att P4:a målet bara ligger några punkter från P1 toppen och skulle 1127,5 brytas ned i denna nedgångsfas, ja då är hela BULL benet upp från den 23:e september 2011 bruten och en nedgång ska fortsätt under något till några år ned under 833 nivån. Sker det ska rörelsen från 833 tolkas in som ett större B där A är 833 och ett C ska då ned minst till 833 (flat) men mer troligt en bit under och det gamla 660 målet får tas upp igen. I detta scenario är rörelsen sedan år 2000 inte en triangel rörelse.

För en P4 räknar jag också med att Stoch S ska ned och bottna under 20 nivån på veckobasis, just nu passerades 20 nivån på dygns basis och vecko nivån har precis fallit ned under 80 och ligger på 76 med mina inställningar.

Lycka till,











 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar