söndag 8 april 2012

OMX30 - inför veckan - närmar sig ett avgörande på lång sikt.

OMX30 har fortsatt stigande primär trend och fallande tertiär och sekundär trend. Det är i mötet mellan de kortare och längre trenderna som ett mer intressant läge infaller sig och signaler för den långsiktiga trenden ska bekräftas (BULL) alternativt trendväxling ske (till BEAR).

Jag är fortsatt neutral till den längre trendens riktning (1-5 år) då OMX 30 fortsatt befinner sig i sin 10 års triangel.

10 års trenden:
Backar jag ut lite på 10 års sikt så har OMX30 sedan år 2000 genomfört 4 tydliga vågor i triangeln, toppen den 18 Jan 2011 räknar jag som våg 4. Triangeln ska fullfölja 5 vågor. Frågan är såklart om nedgången till den 23:e Sept 2011 är våg 5 eller enbart en delvåg A och uppgången som nu har pågått i 6 månader sedan den 23:e Sept är en rekyl, våg B, för att sedan fullfölja hela vågen 5 i ett C med fem vågor ner till eller under bottenkanalen (680). Eller om botten den 23:e Sept faktiskt är hela våg 5 ner. Ingen kan såklart veta och än hur jag väger det ena mot det andra så kommer jag fram till ett 50/50 läge.
Det gäller då att spela upp olika scenarion så kan man i alla fall vara förberedd och öppen för båda alternativen när signalerna ges. Nu närmar vi oss den tidpunkt där det ska avgöras.

Enligt Elliott så kan den 5:e vågen i en triangel avslutas "oregelbundet" och komma in en bit från bottenkanalen eller helt enkelt bryta botten kanalen för att sen vända upp. En triangel ska avslutas med en "thrust" som ska ge en längre impuls i 5 vågor i motsatt riktning. I och med att denna triangel är att betrakta som lång (12 år nu) så räknar jag också med att dessa 5 vågor upp (men från vilken nivå?) ska räcka över en längre tidsperiod > 10 år och ge nivåer som få idag räknar med, därför är det extra intressant att vara lite mer "PÅ" de kommande veckorna.

BULL scenariot (giltigt så länge som 1030 håller på 24 H nivå).

Triangeln är avslutat i och med botten den 23:e Sept. Sedan dessa har OMX30 en uppåtriktad trend som ska ge 5 vågor upp i denna längre cykel. I denna längre cykel söker OMX30 toppen för våg 1 och har avverkat 3 delvågor i primärtrenden.Därmed söker jag våg 4 i denna rekyl och en topp för våg 1 via den anslutande delvågen 5 i slutet på Maj till mitten på Juni. Den 5 vågen ska bryta triangeln upp och 2 års högsta 1182.
För att detta scenario ska gälla får inte 1030 (med lite marginal) brytas på 24 H nivån (toppen för delvåg 1 i primärtrenden (stängning 24 H)).

BEAR scenariot:

Triangeln är inte avslutad och så länge som 1182 håller ska den 5:e vågen avslutas runt eller under bottenkanalen, idag runt 680. Bryts 1030 ner på 24 H nivån är det en första signal och om nästa våg upp är lägre än 1128 så har OMX30 bekräftat detta scenario. Det är vid denna lägre topp som en optimal kortning kan ske.

De senaste veckorna har jag räknat vågorna utifrån ett BULL scenario, i syfte att vara lite mer alert på alternativet och att söka optimal kortnings nivå ritar jag här upp min tolkning av ett Bear scenario. För en EW trader så bör man inte gå kort vid utbrott av nivån utan snarare vara lite cool och avvakta nästa rekyl upp (våg 2) för en mer optimal entré för en kort position. Nu har detta dock inte skett, utan nedan tolkning är bara en förberedelse på om 1030 byts bestående och därmed bör vi söka en Bear position vid en konstaterad lägre topp jämfört med 1128. Håller 1030 är det fortsatt uppgång som gäller.

BEAR scenariots våganalys:  

Primärtrenden:
B-vågen toppade ur på 1128 den 16 Mars efter 6 månaders uppgång. Jag söker därmed en botten för C-vågen innehållande 5 delvågor. Bottenkanalen av triangeln ger nivåer runt 680, bryts den gäller nivåer ner mot 440 och därefter runt 100 (starten av 30 års cykeln). Kopierar jag våg A så får jag dock mer modesta 780 nivån. Kopiering av tiden för våg A ger mitten på Nov (8 månaders nedgång från 16:e Mars). I detta scenario gäller i så fall för den 5 vågen i triangeln: 8 mån nedgång - 6 månaders rekyl och 8 månaders nedgång totalt (fib) 21 månader.
Detta skulle också ge ca: 5 år mellan våg 2 toppen (Juli 2007) till våg 5 botten i triangeln. Våg 1 till 2 var ung 5 år (57 månader) och hela formationen skulle i så fall vara kusligt likt kraschen -29 till -42, för att sedan ge 58 års uppgång.

Sekundärtrenden:
OMX30 har gjort 2 vågor i sekundärtrenden, jag söker ett avslut av våg 3 i sekundärtrenden och sedan en rekyl (våg 4) för att avsluta med våg 5 i sekundärtrenden (våg 1 i primärtrenden). Nivå mässigt bör MA200 utmanas (runt 1000 idag) och troligtvis brytas för att sedan vända upp för en A-C våg till våg 2 i primärtrenden (där kort position bör tas om den bekräftas via lägre än 1128). Mål nivå blir runt 1000 nivån, 992 är ett fint motstånd.  

Tertiärtrenden:
2 vågor ner i tertiär trenden, en liten våg ner är kvar för att avsluta till våg 3, rekyl till 4 och avslut via en 5 våg ner.


Sammanfattningsvis:

Bryts 1030 på 24 H nivån växlar jag till ovan BEAR scenario som huvudalternativ. Håller 1030 behåller jag tidigare BULL scenario. Vid brott av 1030 på 24 H basis ska scenariot bekräftas via lägre topp än 1128 för nästa uppgång.
Tradingmässigt är eventuellt brott ner av 1030 inte en optimal ingång för kort pos. enligt mig (Stock S <20) utan rekylen upp via en A-C våg och Stock S >50 är mer optimal.

Lycka till och fortsatt trevligt Påsk.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar