torsdag 4 juni 2015

OMX30 - inför fredag


8 kommentarer:

  1. Hej Roasan, tack igen för en jättebra blogg. Jag funderar på Brent priset är det bearish eller bullish för dej i dags läget? Vet att det är Opec möte imorgon kanske därför det är svår tolkat? Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Johan - För mig är Brent lite övervikt för bear - beroende på mönstret i det korta perspektivet . men egentligen är jag väldigt neutral just nu till Brent - jag vill att marknaden, via vågorna ska säga om det är bear eller bull i det lite längre perspektivet - inte avgjort än enligt mig.
      Olika fundamentala händelser kikar jag mindre på - mer på hur marknaden reagerar på dom i sitt mönster. Låt oss se om Opec kan trigga ett tydligare svar till helgen. /roasan

      Radera
  2. Hej Roasan.

    Börjar med ett tack som sig bör! :-)
    Senaste dagarnas nedgång på dollarn frånsett senare halvan av dagen anser du att detta kan vara faktorn som eldar på och bekräftar ett C senare för OMX? Om vi säger att dollarn nu går ned och testar fib50 runt 7.62 (har inte exakta siffror i huvudet) för stora uppgången från årsskiftet?

    Det är frustrerande att "veta" att börsen ska gå ned en sista våg men inte riktigt ha nåt att ta på som kan trigga ett sådant kraftigt fall.

    Grekland känns inte som det kommer orsaka detta, man kommer kort och gott dalta och fortsätta skjuta problemet framför sig.

    Hur mycket brukar du låta dig påverkas av fundamentala möjligheter när du navigerar i riktningar som för tillfället verkligen känns otänkbara? Det satt långt inne att besegra b-punkten och gav en hel del gråa hår men känns bra att resan nog är här nu.

    Det här blev långt och svamligt men det är alltid trevligt att få bolla med någon :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej - då EWT's grund är att tolka människors känslor och hur de agerar med de olika (Girighet och rädsla) så är det av vikt att "skärma av sig" från nyhetsflödet och försöka att inte påverkas av det. Vi tenderar till att agera i ett flockbeteende och då med överdrivna rörelser. Visst kan man notera "vissa viktiga händelser" men helst sekundärt - det primära är våg analysen. Om våganalysen ser ut att bli klar och det är en händelse av vikt - så kan det såklart vara intressant att notera, men att försöka tolka marknadens reaktion på en händelse är mer av lotteri.
      Så för att sammanfatta - jag avskärmar mig helt när jag är i en trading situation - ser bara vågorna - struntar helt i informationsflödet - VAD som triggar en rörelse är för mig inte intressant - utan mer att en den kommer. Om sentimentet är väldigt positiv så brukar dåliga nyheter tolkas som positiva i alla fall och tvärt om. Sentimentet dock är viktigt att tolka - toppar skapas ju när majoriteten är positiva och tvärt om. Om negativa nyheter hela tiden kablas ut om Grekland, kris i EU, Fed och ECB skapar bubblor etc. så är knappast toppen inne. Toppen (för hela bull trenden) kommer när det kablas ut att nu har vi en lång upptrend att vänta.
      Smart money som styr mycket av flödet går såklart ut med motsatt information jämfört med deras position. Kika in DI från januari 2011 - "börsen är stekhet, nu drar det vidare uppåt" - "finns inga moln på himmlen" - Gardell's Volvo ska till 500 är en klassiker.......osv.
      Så ett gott råd är - försök komma över det intensiva nyhetsflödet - se om du kan checka av sentimentet istället -cnn "fear & gread" index kan vara bra./roasan

      Radera
    2. Tack för bra och utförligt svar! Har också börjat bortse mer och mer från det faktiskt makroflödet då vetskapen av vågornas krafter som jag lärt mig tack vare dig och denna sida ofta råder över statistikens värde. Det roliga är att försöka förklara för min far som är pensionerad bankanställd och väldigt fundamentalt inställd om varför börsen går ned och varför jag anser nedgångarna vara med tekniska än fundamenta. Just nu har jag jobbat väldigt hårt med att få honom att släppa på bankinnehaven och istället vänta in 4an för att ta position i verkstad. Det är svårt att få någon som inte vill sälja innan det är för sent att agera men till slut sålde han i alla fall hälften i många banker så vi får se hur det går :)

      Radera
    3. Att sälja i delar och köpa i etapper är ett smart sätt att hantera känslor och en bra försäkring. Att ta en position och öka den ENBART om den går i rätt riktning är en okey taktik och att sälja en del i en positionstrade kan lugna nerverna även om man tror på objektet fundamentalt. Viktigare än något annat är att lära känna sig själv och sina känslor i olika situationer - våganalysen kan mildra negativa känslor och allt för positiva..... ;-) /rosan

      Radera
  3. Jag tror att Greken kommer fixa nedgången. Oavsett ifall de går ur EU eller blir kvar, båda alternativen kommer tolkas negativt av marknaden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej - personligen skulle jag se det som positiv om Grekland fick sin egen valuta - både för Grekerna och för resten av Europa. Marknaden torde vara förbered på det mesta, men en trigger kan det nog bli i det korta - se mitt svar också till Jorkild./roasan

      Radera