torsdag 11 juni 2015

OMX30 - inför fredag

OMX30 har så gjort 7 vågor i det korta från 1570 till 1619. 1619 är också fib 50 av nedgången från 1669 till 1569. Därmed är ideal nivån för tertiär b toppen inne. Räknar med nedgångar till c = a för tertiärtrenden c och för sekundär trends c = nivåer mellan 1520 och 1505 för ett sekundär trends c, tertiärtrends c och tillika primärvågs 4 för avslutning av denna rekyl innan en ny uppgång kan starta som ska ta OMX 30 till nya ATH.
Alternativet i det korta är en mer komplex rekyl rörelse upp till fib 76,4, innan en nedgång till P4.

Lycka till,

9 kommentarer:

  1. Tack för intressant och tydlig text till charten!
    Hade dock velat se ett lika tydligt besked från marknaden dvs att vi skulle stängt mer ner eller i alla fall skippat sista candeln upp från 1597 till 1605 ca. men det känns ändå som andra vågor nu jämfört med innan nivån 1619 och den presumtiva blåa b. Dessa vågor känns mer impulsiva!?

    Det jag kan läsa ut är att vi gjort tre vågor från den presumtiva tertiärtrends b. Vet inte om dessa kan vara ex nano-trend. och att vi nu befinner oss nano-trendens 4:e våg (sista candeln från 1597 till 1604). I så fall hoppas jag att vi bryter ner direkt imorgon. för att göra en sista 5:e nano-trendsvåg tilll en mikro-trends 1:a.
    om vi ändå skulle öppna upp låt säga mot 1613 (som jag anser vara 1:an i nano-trenden) och högre, ja då vet jag inte hur jag ska agera... då känns det mer som att det kan bli en mer komplex rekyl som du nämnde i sista meningen.

    så första tesen eller vad jag nu skall kalla den :-) lite tankar i alla fall..
    Vad tror du om detta roasan? vet att vi är inne rätt fint nu, med risk för brus..

    SvaraRadera
  2. Spiken på Marcus - kloka tankar - jag har också 3 vågor ned i det riktigt korta - men svårt att gå ned på micro och nano trederna - svårigheten med alternativ ökar mångfallt. Personligen kikar jag in S&P500's avslutning sista 2 timmarna som guide. /roasan

    SvaraRadera
  3. Bra förklaring, och tummen upp att du delar med dig!
    Filmerna är klockrena på söndagarna.
    Skulle du vilja kika lite på sino agro food:s diagram, det skulle uppskattas väldigt mycket!

    Mvh Andreas

    http://www.barchart.com/chart.php?sym=SIAF&t=BAR&size=M&v=1&g=1&p=D&d=X&qb=1&style=technical&template=

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Andreas - tack för det, kikade lite på sino agro food's, men skulle inte våga mig på en analys, har inte följt den och har svårt att avgöra rörelserna, kunde inte se den över en längre tidsperiod, men svänger väldigt och kan vara ett objekt som rör sig i a-b-c inom intervallet för sina längre toppar och bottnar, men som sagt en analys skulle vara allt för osäker från min sida./roasan

      Radera
    2. Jag förstår, tack för att du tog dig tid och kikade iallafall.

      Radera
  4. Hej Roasan!

    Jag kastar mig ut på djupt vatten men om vi jämför dagens utveckling mellan Dax och Omx, kan vi ana att Daxen bottnat ut 4an före Omx och nu kan börja en resa upp mot 5a?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Jorkild - det är nog rätt grunt vatten ;-) - jag satte själv en P4 på Dax'en, rätt eller fel - MEN, DAX har en lägre botten och efter det en relativt tydligt fem vågors rörelse upp (OMX30 har 7) - så ett scenario är att DAX gör en minut 2:a när OMX30 ska göra en lägre botten, alltså att DAX håller 10 865, inte helt ned till 10 600 då, men det ser så ut just nu i alla fall./roasan

      Radera
    2. det var just det jag funderade över. och nu fick jag svaret gällande OMX30. Då då DAX får anses vara ledande så borde ju det falla för att OMX30 ska kunna göra sin P4. ska bli intressant att se hur det utvecklar sig...

      Radera
  5. Hej Roasan!

    Jag kastar mig ut på djupt vatten men om vi jämför dagens utveckling mellan Dax och Omx, kan vi ana att Daxen bottnat ut 4an före Omx och nu kan börja en resa upp mot 5a?

    SvaraRadera